Accu 72AH, 2 dg op rij leeg. Accu nu aan laden met: 12V en 4A. Laadt nu iets meer dan 1A. Is dit goed, of is bij deze lage spanning iets mis met accu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (1)

Ik veronderstel dat het de accu van je auto betreft. Een 12 volts accu wordt door de alternator (elektriciteitscentrale van de auto) geladen met een spanning tussen de 14 en 15 volt. Wanneer de alternator kapot is levert deze geen elektriciteit meer aan de accu en is deze snel leeg. Het opladen met een goedkope lader duurt veel langer dan dat de alternator van de auto het kan. Je kan het probleem als volgt opsporen: Koop simpele digitale multimeter in de doe het zelf zaak, prijs ong. 10 euro. Zet het ding op de stand DC. Hou de aansluitpennen van de multimeter aan de polen van de batterij, bij voorkeur de rode aan de rode en de zwarte aan de zwarte. Als de motor niet draait moet de spanning van de geladen batterij tenminste 11,5 volt bedragen. Start de motor. De spanning moet nu minimum 14 volt bedragen. Is dat niet zo dan is de alternator defect. Heb je wel minimum 14 volt is de batterij versleten. Na ong. 6 a 7 jaar zijn de meeste batterijen aan vervanging toe.