Wat is de beste manier om je auto met de hand te wassen en wT heb je nodig?

De wasserettes van tegenwoordig kosten een hoop geld. Nu wil ik zelf me auto gaan wassen om zo al snel 15€ uit te sparen maar wat heb ik hier voor nodig? Ik kies nu meestal de makkelijke weg omdat ik de spullen niet in huis heb

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Kies voor een wasbox
Voor 2 a 3 euro is je auto weer schoon.
Spoel af met demiwater en je auto heeft geen vlekken, die je wel hebt als je met de tuinslang afspoelt.
Zit er vast 1 bij je in de buurt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet waarom iemand hier een min heeft gegeven, ik vind het eerder een plus waard.
Ik was mijn auto altijd in een wasbox. Je hebt daar alles bij de hand - hoge druk, lage druk, warm water, koud water, autoshampoo, wax en gedemineraliseerd water, velgenreiniger, roterende wasborstel, en motorcompartimentreiniger.
Scheelt je dus een hoop gezeul met spullen, en kost inderdaad heel weinig. Ik spendeer meestal 3-4 muntjes (11 voor 10 euro) en dan zit'ie ook nog in de wax.
Dan nog even 1 muntje voor de stofzuiger, en helemaal klaar! Maar wat vooral heel erg belangrijk is: er zitten daar putten in de vloer, en al het opgevangen water + toevoegingen wordt verzameld en mileuvriendelijk verwerkt. Dat heb je niet als je al het sop en wax lekker in je eigen tuinpad laat lopen. Van mij een +

Andere antwoorden (4)

Een buitenkraan helpt mar in iedergeval water (tuinslang) en een spons of zachte borstel.
Er bestaan divers klik systemen die je op je tuinslang kunt zetten. Sommige hebben ook de mogelijkheid om speciaal voor dat systeem geschikt sop te gebruiken.

Een emmertje en spons kan natuurlijk ook. Tip: gebruik autoshampoo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een spons, emmer, allesreiniger en een tuinslang is ook wel makkelijk.

Eerst auto met tuinslang afspoelen. Dan boenen met zachte spons en dan weer af afspoelen. Evt in de was zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst met water zand e.d. afspoelen, dan met een zachte spons inzepen en afspoelen.

Dan eventueel oxidatie en microvervuiling met een micro cleaner en vezeldoek verwijderen.

Tot slot in de was zetten en polijsten.

Uitgebreid stappenplan in de bronlink.

Tips:

Gebruik goede sponzen, die je niet ook voor andere klusjes gebruikt. Spoel de spons uit in een andere emmer met alleen water, zodat de emmer met shampoo niet vervuilt.

Zorg dat de auto met shampoo niet opdroogt. Spoel de shampoo goed af en laat de auto niet vanzelf opdrogen. Gebruik een goede kwaliteit microvezeldoek. Droog ook de randjes die je niet meteen ziet: onder de portieren en motorkap.

Gebruik een clay cleaner als je in oneffenheden wil reinigen.

Verwijder chemische vervuiling met een paint cleaner.

Polijsten haalt een klein laagje lak weg, dat doe je alleen bij kleine beschadigingen.

Verzegel de laklaag met een dun waslaagje.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.artikeltjes.com/artikeltjes/754/1/Auto-wassen-en-lakonderhoud/Page1.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, die KleineJan01;

Spoel de auto eerst goed af met water, bijvoorbeeld met een tuinslang, om losliggend vuil en stof te verwijderen. Dan moet je twee flinke emmers vullen: een met gewoon water, de ander met water en autoshampoo. De eerste keer dompel je de spons in het sop, als hij droog wordt eerst uitwringen in de emmer met water. Hierdoor neem je het vuil dat je net hebt verwijderd niet mee in je sop. Werk altijd eerst de liggende vlakken af, daarna de staande. Na afloop de auto weer afsproeien, eventueel bij een wasbox met ontkalkt water. Liefst zet je de auto niet in de volle zon, anders krijg je allemaal vlekjes van opgedroogde waterdruppels. Ik droog de auto na het afspoelen met een zeem of van die microvezelsdoekjes (kosten geen drol bij de Action). Ten slotte een klapstoeltje pakken, koud drankje erbij en je werk bewonderen. Wel doen, want bij mij duurt de glans vaak tot het eerste ritje of de onvermijdelijke hoosbui....