Wat moet je doen bij een automaat als je in de slip raakt?

Mij is altijd geleerd dat als je in de slip raakt, dat je dan de koppeling in moet trappen, iets dat bevestigd wordt door de gegeven antwoorden op de vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/koppeling-intrappen-remt-gladheid.35520

Maar wat als je in een automaat rijdt, die hebben geen koppeling?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
14.1K

Het beste antwoord

Je gaspedaal loslaten is bij een automaat hetzelfde als je koppeling intrappen bij een handgeschakelde auto, je auto 'loopt dan uit'. Vervolgens een piepklein beetje gas geven als je nog ooit ietwat met je neus de goede kant op wil gaan ;)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is gas loslaten hetzelfde als koppeling intrappen? Bij handgeschakelde auto's wordt altijd geadviseerd dat *niet* te doen, omdat het verbruik dan nul is tijdens het uitrijden. Trap je de koppeling in, dan verbruikt de motor wel brandstof tijdens het uitrijden. Daarom kan ik me voorstellen, dat de automaat aangekoppeld blijft als je alleen maar je gas loslaat. Tot je bijna stilstaat, natuurlijk, maar da's wat anders.
AWM
14 jaar geleden
Automatische transmissies remmen niet op de motor, tenzij je een bergversnelling gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, dat wist ik niet. *Waarom* doen ze dat niet, terwijl bij handgeschakelde bakken juist wordt aangeraden *wel* gekoppeld uit te rijden omdat dat brandstof bespaart? Zou je in een automaat niet zuiniger kunnen rijden als de motor daar bij het uitrijden ook aangekoppeld blijft?
AWM
14 jaar geleden
Eg nie. Je hebt het mis Etab! Automatische bakken kennen een speciale bergstand, om je remmen niet te verbranden bij bergafdalingen. Alleen dan blijft de koppeling met de motor in stand als je je gas loslaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar *waarom* wordt die mogelijkheid tot brandstofbesparing dan niet benut?
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij levert remmen op de motor geen brandstofbesparing op. Mijn tank wordt er niet voller van ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij wordt niet voller, maar ook niet leger. Als je ontkoppeld uitrolt, wordt je tank wel leger.
AWM
14 jaar geleden
Welnee.... Je verbruikt in alle gevallen niet meer dan wat een stationair lopende motor gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op http://www.hetnieuwerijden.nl/ staat iets heel anders. Mijn verbruiksmeter geeft ook heel andere dingen aan. Berghelling af en gas los: verbruik is nul. Koppeling intrappen: verbruik is groter dan nul.
AWM
14 jaar geleden
Ja, ik denk dat je motor zo slim is om de brandstoftoevoer geheel af te sluiten als je remt op de motor. Scheelt heel weinig, maar wel een beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Ik denk ook dat het zo verdraaid weinig scheelt, dat het eigenlijk niet de moeite waard is. Maar je, het Nieuwe Rijden verwacht het toch van ons. Blijft de vraag waarom de automaat niet hetzelfde doet.
AWM
14 jaar geleden
Ik kan me daar wel wat bij voorstellen.
Bij een automaat loopt de motor normaal stationair bij het uitlopen. Bij het afremmen op de motor bij een handgeschakelde bak is het toerental hoger dan vereist is voor stationair toerental. De electronika kan dan de brandstof voor 100% afsluiten, totdat het stationaire toerental bereikt is.

Andere antwoorden (2)

Als je ergens een (groot!!!) parkeerterrein oid. in de buurt hebt, zou ik gewoon even gaan 'oefenen'....neem iemand mee, die op een onverwachts moment je handrem even aantrekt - dan begin je te slippen, en kan je zonder brokken kijken wat je auto doet, en hoe je weer 'grip' krijgt.
Gouden tip : Kijk in de richting, waar je HEEN wilt, NIET in de richting waar je auto heengaat!!! En rij langzaam, in het begin, niet harder dan 30...logisch, natuurlijk, maar je slipt natuurlijk méér als je harder rijdt....

Tijdens de 'slip&grip'-cursus van de anwb, die ik met met vader (toen 84...) in onze eigen auto's deed, vond mijn vader die lage snelheid (we mochten max. 40 rijden) te 'tam', dus hij scheurde met 60 over de baan. Dat wil wel slippen, dan....grote hilariteit, natuurlijk....maar hij vond het práchtig. Geen halve maatregelen, die vader van mij....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grinnik, ik heb geen automaat hoor, vroeg het me alleen maar af.
Denk trouwens niet dat mijn vader zijn automaat voor zoiets dergelijks aan mij wil uitlenen... kan het uiteraard proberen...
Methode om slip bij een automaat zo veel mogelijk te voorkomen: trek vanuit stilstand redelijk snel op naar de snelheid die bij het koppeltoerental hoort en minder dan gas zonder snelheid te verliezen. Een automaat bedient u met de rechtervoet is een oude wijsheid… Is de helling minder steil dan volgens de berekeningen haalbaar is kunt u de acceleratie al wat eerder afbreken eventueel. Met name bij turbodiesels is dat echter niet aan te raden, vanwege hun nogal scherp inkomende turbokracht. Power genoeg maar wel vanaf een bepaald toerental. Een non-turbomotor kent een vloeiender opbouw van de trekkracht. Trek dus met turbo’s vooral wel door tot de goede snelheid. U zult dan zien dat bij gas minderen het toerental zakt en de snelheid als het goed is niet. De eventueel aanwezige lockup wordt dan ingeschakeld. U rijdt met bijv. halfgas verder rustig de berg omhoog. Probeer ook binnen de mogelijkheden van de automaat handmatig te schakelen, dus te beginnen in de 1e versnelling. Ook in D(rive) zal op steil de automaat beginnen in de 1e versnelling, maar zodra u gas mindert zal hij wellicht ongewenst meteen doorschakelen naar twee en even later weer terug naar één. Bij een haarspeldbocht bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry babyface, het gaat mij niet om het voorkomen van de slip maar om wat te doen als je in de slip geraakt.