Wat moet je doen bij een automaat als je in de slip raakt?

Mij is altijd geleerd dat als je in de slip raakt, dat je dan de koppeling in moet trappen, iets dat bevestigd wordt door de gegeven antwoorden op de vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/koppeling-intrappen-remt-gladheid.35520

Maar wat als je in een automaat rijdt, die hebben geen koppeling?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je gaspedaal loslaten is bij een automaat hetzelfde als je koppeling intrappen bij een handgeschakelde auto, je auto 'loopt dan uit'. Vervolgens een piepklein beetje gas geven als je nog ooit ietwat met je neus de goede kant op wil gaan ;)

Als je ergens een (groot!!!) parkeerterrein oid. in de buurt hebt, zou ik gewoon even gaan 'oefenen'....neem iemand mee, die op een onverwachts moment je handrem even aantrekt - dan begin je te slippen, en kan je zonder brokken kijken wat je auto doet, en hoe je weer 'grip' krijgt. Gouden tip : Kijk in de richting, waar je HEEN wilt, NIET in de richting waar je auto heengaat!!! En rij langzaam, in het begin, niet harder dan 30...logisch, natuurlijk, maar je slipt natuurlijk méér als je harder rijdt.... Tijdens de 'slip&grip'-cursus van de anwb, die ik met met vader (toen 84...) in onze eigen auto's deed, vond mijn vader die lage snelheid (we mochten max. 40 rijden) te 'tam', dus hij scheurde met 60 over de baan. Dat wil wel slippen, dan....grote hilariteit, natuurlijk....maar hij vond het práchtig. Geen halve maatregelen, die vader van mij....

Methode om slip bij een automaat zo veel mogelijk te voorkomen: trek vanuit stilstand redelijk snel op naar de snelheid die bij het koppeltoerental hoort en minder dan gas zonder snelheid te verliezen. Een automaat bedient u met de rechtervoet is een oude wijsheid… Is de helling minder steil dan volgens de berekeningen haalbaar is kunt u de acceleratie al wat eerder afbreken eventueel. Met name bij turbodiesels is dat echter niet aan te raden, vanwege hun nogal scherp inkomende turbokracht. Power genoeg maar wel vanaf een bepaald toerental. Een non-turbomotor kent een vloeiender opbouw van de trekkracht. Trek dus met turbo’s vooral wel door tot de goede snelheid. U zult dan zien dat bij gas minderen het toerental zakt en de snelheid als het goed is niet. De eventueel aanwezige lockup wordt dan ingeschakeld. U rijdt met bijv. halfgas verder rustig de berg omhoog. Probeer ook binnen de mogelijkheden van de automaat handmatig te schakelen, dus te beginnen in de 1e versnelling. Ook in D(rive) zal op steil de automaat beginnen in de 1e versnelling, maar zodra u gas mindert zal hij wellicht ongewenst meteen doorschakelen naar twee en even later weer terug naar één. Bij een haarspeldbocht bijvoorbeeld.

Bronnen:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/vers...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100