Waarom voer de Titanic door na de aanvaring met de ijsberg?

Na de aanvaring met de ijsberg is de Titanic nog een hele tijd doorgevaren. Waarom? Als de Titanic in de buurt van de ijsberg was gestopt, hadden veel passagiers een kans gehad de ramp te overleven door op het ijs te klimmen.

( Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/titanic.243757 .)

Picture for question
12 jaar geleden
in: Boten
3.3K

Antwoorden (3)

In het begin hadden ze helemaal niet zo erg door dat ze tegen een ijsberg waren gevaren, waaruit significante schade was ontstaan.
Ok, er was wel een schok. Maar het schip was immers ijsberg/proof... Daarbij wilde men ook graag een record neerzetten qua oversteek tijd naar new york toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een record neerzetten was niet echt de bedoeling. Dat kon ook niet, want de snelste transatlantische schepen in die tijd waren de Lusitania en de Mauretania van de Cunard Line. De laatstgenoemde is ruim 20 jaar het snelste schip op de transatlantische route geweest en dus houdster van de Blue Ribbon. Maar op de Titanic wilden ze natuurlijk wel zo snel mogelijk de oversteek maken, en daarom hadden ze geen zin om voor de ijsbergen vaart te minderen.
Ook al waren de motoren direct gestopt of de boot of de motoren direct op volle kracht achteruit was de boot door zijn enorme massa en vaart nog kilometers ver doorgevaren.

Ook dan was de boot zover van de ijsberg verwijderd dat het geen redding voor de opvarende had betekent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze hadden eerst helemaal niet in de gaten dat het schip over zo'n grote lengte (ca 80 meter) opengehaald en dus reddeloos verloren was. Ze hadden de ijsberg feitelijk slechts geschampt en dachten dat er alleen wat verfschade en deuken waren. De passagiers hadden er aanvankelijk nog pret om en voetbalden aan dek met de brokken ijs. En een grappenmaker merkte op dat ze nu zeker voor de rest van de reis voldoende ijs voor hun whiskey hadden. Bovendien vaart een dergelijk groot schip nog een heel eind door als de machines gestopt zijn en in de achteruit gezet zijn. Het is een enorme massa gewicht en die douwt nog wel even door.