Gescheurde cylinderkop, geen bovag-garantie, wat zijn mijn mogelijkheden?

Op 28-05 j.l. heb ik een Peugeot 206 gekocht (€ 1650) bij een handelaar in Oud-Beijerland. De auto startte toen ik kwam kijken al wat vreemd. Ik dacht dat het een accuprobleem was en vertelde dat ik de accu wel zou vervangen.

Op 06-06 j.l. kwam ik echter met een kokende motor langs de kant van de weg te staan. Koelreservoir was compleet leeg. Volledig na laten kijken door monteur en het blijkt nu een gescheurde cylinderkop te zijn. Alle onderdelen die met koelen te maken hebben, zijn al een keer vervangen wist de monteur te zeggen dus de verkopers hebben dit probleem geweten toen ze hem inruilden bij de handelaar. Het vreemde starten had dus een andere oorzaak! Hij startte dus op 3 cyllinders ipv op 4 doordat hij koelvloeistof meenam.

Als ik de kop ga vervangen, moet ook meteen de distributieriem en waterpomp mee. Al met al een dure reparatie met veel arbeidsuren!

De handelaar heb ik op 07-06 ingelicht per telefoon. De eigenaar vertelde me goed uit te laten zoeken wat het was en me dan terug te bellen voor coulance. Gisteren 24-06 heb ik hem teruggebeld en hij was kort en krachtig. Met andere woorden vertelde hij me dat ik "de pot op kan" Coulance had hij het nog even over gehad maar hij doet het toch niet, gekocht is gekocht en hij was niet van plan het te verhelpen of anderzins...

Is het niet zo volgens het bw dat ik recht heb op een deugdelijk artikel? Daar lijkt mij deze Peugeot niet onder vallen..
Wat zijn mijn rechten en waar kan ik beroep op doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's

Antwoorden (3)

Als je met deze zaak naar de rechter gaat, zal hij waarschijnlijk de verkopende partij in het gelijk stellen. Hier een vergelijkbare zaak:

"Naar het oordeel van de kantonrechter bezat de Lincoln Continental de eigenschappen die [eiser] op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De auto was geschikt voor normaal gebruik op de openbare weg. De auto was APK gekeurd, niet gebleken is dat die keuring ondeugdelijk was en er is een proefrit gemaakt. Gelet op de aard van de zaak - het betreft een auto die op het moment van aankoop 21 jaar oud was met een lage verkoopprijs van € 1.500,00 - mocht [eiser] niet een auto verwachten die gedurende een aantal maanden geen reparatie behoefde. "
escape
9 jaar geleden
ik denk dat je heel zwak staat, sorry dat ik het zo moet zeggen, het betreft hier een oudere auto voor relatief weinig geld. De handelaar heeft jou de kans gegeven tot een proefrit en die heb je gebruikt, dat jij ondanks het slechte starten het risiko hebt genomen om hem te kopen maakt dat je heel zwak staat. Je kunt de boel op scherp zetten door te dreigen dat je zijn naam op internet gaat noemen en het bedrijf een slechte naam gaat bezorgen maar dat zet de boel wel op scherp en dat moet je ook maar willen. Ik neem aan dat je een vrouw bent aan je naam te zien en helaas sta je minder sterk in zo'n geval. Probeer met een communicatief sterk persoon op redelijkheid er met de handelaar uit te komen. Dat hij de auto terugneemt voor een lager bedrag. Misschien kost het je 500 euro , veel geld maar in dit geval de minst slechte optie.

Ik zou hem niet laten maken , de kosten wegen niet op tegen de waarde van de auto... probeer bij een gerenommeerd bedrijf een oplossing te vinden door het verhaal uit te leggen en je auto daar in te ruilen voor iets beters. Als je in Oud beijerland zoekt kun je het beste naar de plaatselijke Opel dealer of de Saab dealer gaan, de namen zal ik niet noemen maar je weet denk ik wie ik bedoel. Met een beetje geluk krijg je tussen de 500 en 1000 euro inruil. Nog steeds een fors verlies maar als je alles laat maken dan heb je veel geld betaald voor een auto met een prima motor maar met nog steeds een oude uitlaat, startmotor, dynamo, versnellingsbak, banden etc. kortom je kan nog steeds veel kosten verwachten.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In het algemeen: Verkopers hebben een informatieplicht, maar kopers hebben een onderzoeksplicht. In dit geval; het is een oude auto, en de auto startte al vreemd -schrijf je zelf. Dan moet je doorvragen bij de verkoper ('weet u wat dit voor geluid is', 'weet u wat voor reparaties er zijn uitgevoerd'), zelf onder de motorkap gaan kijken, en/of de auto laten keuren door een onafhankelijke deskundige.