Eigen auto kopen, Diesel of benzine?

Sinds kort ben ik klaar met school en ben ik gaan werken, hiervoor heb ik een auto nodig.
Nu gebruik ik de auto van thuis nog steeds omdat deze toch weinig gebruikt wordt.
Ik ben dus op zoek naar een auto.

Diesel of benzine? Volgensmij is benzine het goedkoopste in mijn situatie? +- 25.000/30.000km per jaar?

Ben aan het kijken voor iets als een Seat Leon/Ibiza of VW golf iets in die richting, met een 1.4/1.6 ongeveer, moet wel een beetje leuk blijven bij het tankstation voor zover dat nog kan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke site voor je.
http://www.benzineofdiesel.nl/

Antwoorden (3)

Je zegt het zelf al, je rijdt niet veel. Dan is een benzineauto goedkoper dan diesel. Diesel is weliswaar zo'n 25 tot 30 cent goedkoper dan benzine, maar de houder(wegen)schapsbelasting is ook veel hoger. Om dat terug te verdienen moet je dus veel rijden om dat terug te verdienen. Maar er is meer. Een tweedehands dieselauto heeft meestal al heel wat kilometers gereden, veel meer dan een leeftijdgenoot op benzine. Mensen die een nieuwe diesel kopen hebben die natuurlijk ook bewust aangeschaft om veel mee te rijden. Ook zegt men dat het onderhoud ook duurder is, maar ja, wat wil je als je veel meer rijdt. Vroeger waren diesels veel langzamer (optrekken) dan benzinewagens, maar er is nu niet veel verschil meer, net las dat vroeger diesels altijd een ratelend geluid hadden. Als laatste moet je bedenken dat bepaalde autotypen niet als diesel worden uitgevoerd. Denk b.v. aan sportwagens, die alleen in benzine-uitvoering te koop zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je echt 25000 tot 30000 km gaat rijden in een jaar dan moet je zeker een diesel kopen! Het omslag punt bij een 2e hands auto ligt al bij de 15000 km per jaar dus daar zit je ruim boven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat omslagpunt kun je eenvoudig berekenen. Daarbij moet je wel rekening houden met het hogere gewicht en dito houderschapsbelasting, hogere aanschafprijs en dus verzekeringspremie en het lagere verbruik en onderhoud van een diesel.
Vergeet ook niet de afschrijving en de evt. rente op lening(en)