Wat is het verschil tussen A, E en N (auto) wegen?

Bij het bepalen van een route vraag ik me altijd af wat het verschil is tussen wegen. Zijn de letters indicatief voor het aantal banen? De maximum snelheid? of iets anders?
Wat is beter qua snelheid?

Toegevoegd na 26 seconden:
D is trouwens ook nog een type.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
43.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
D? voorbeeld? B-wegen bestaan weer wel.

Het beste antwoord

A: Zijn autosnelwegen
N: Zij hoofdwegen niet zijnde autosnelwegen (vaak zijn dat provinciale wegen)
E: Doorgaande europese route (Meestal snelwegen, de nummering is vooral handig bij het afleggen van lange afstanden).

Als er geen files staan schiet de snelweg meestal het beste op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gaat om provinciale en rijkswegen. Of E)europese snelwegen... Er is verschil. Hier een li9nkje waar meer info staat:)
Maar of het logisch is?... :)

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-voor-wegen-zijn-er-in-nederland-en-wie-is-de-wegbeheerder.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
A en E zijn autosnelwegen, snelheid: 120 km/h tenzij anders aangegeven.
N is autoweg, snelheid: 80 km/h tenzij anders aangegeven