Is het zo dat, wanneer een vliegtuig is geland, er eerst een karretje moet komen om de druk/stroom van het vliegtuig te halen?

Mijn vroegere aardrijkskundeleraar heeft ooit eens verteld dat wanneer een vliegtuig is geland er eerst een speciaal karretje moet komen om alle druk/stroom van het vliegtuig af te halen. Indien dat niet gebeurt en een persoon contact zou hebben met zowel het vliegtuig als de grond zou deze het niet overleven.
Klopt dit verhaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet helemaal correct. Zodra de vliegtuigmotoren uit worden gezet, stoppen de pompen en generatoren met draaien, waardoor elektriciteit en druk van zelf wegvallen (Let op, want elektriciteit kan nog wel opgewekt worden door een aparte motor (APU) of door de battery). Druk (hydraulisch/pneumatisch) wordt uitgeschakeld aangezien dit niet gebruikt wordt op de grond. Wel wordt er (zoals eerder verteld) een GPU (Ground Power Unit) aangesloten aan het vliegtuig. Dit is inderdaad een kar, die bestaat uit een dieselmotor met een generator erop. Deze generator wekt een spanning op die gebruikt kan worden om elektrische systemen aan boord te gebruiken, zonder dat er in het vliegtuig zelf een motor draait.

Om de motor op te starten is pneumatsiche druk nodig. Als de hulpmotor (APU) deze niet kan leveren door een defect, wordt er een compressorwagen aangesloten. Zo kan men toch de motoren starten, met behulp van luchtdruk. Maar dit komt alleen voor als de APU defect is of niet gebruikt mag worden.

Ik hoop dat dit een antwoordt geeft op je vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Of het een karretje is, weet ik niet. Maar een vliegtuig kan serieus opladen tijdens de vlucht en die statische lading moet weg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vandaag de dag vliegt een vliegtuig naar zijn bestemming en wordt voor het bijtanken van de benzine het vliegtuig geaard, ter voorkoming van explosies tijdens het bijtanken d.m.v. een aarddraad (een aarddraad is een groengele kabel die je thuis ook hebt om schade aan apparaten tijdens kortsluiting te voorkomen, hij leidt de stroom de aarde in). Dit wil zeggen dat er d.m.v. een kabel de statische elektriciteit op het vliegtuig wordt afgevoerd naar de aarde. Een vliegtuig wordt geaard, omdat al een zeer klein vonkje een explosie kan veroorzaken als het in aanraking komt met de kerosine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vlieg erg vaak maar nog nooit een karretje zien komen voor de stroom eraf te halen
het enige karretje wat ik wel eens zie.. die komt het bagage ophalen
bij het dalen veranderd de druk in het vliegtuig dat voel je ook in je oren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of daar een apart karretje voor komt, weet ik niet, maar je kan een vliegtuigdeur pas openen als de druk binnen en buiten gelijk is (daar is een klepje/raampje voor, verschilt per toestel)en het vliegtuig ontladen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor die komt niet.
Direct nadat hij op de rem is gezet worden er blokken bij de wielen gelegd en daarna een GPU (ground Power Unit) aangesloten. Die voorziet het vliegtuig bij stilstand van stroom.

Ontladings materieel wordt niet gebruikt.
Wel overigens wordt een tankwagen bij het vliegtuig geaard alvorens hij gaat tanken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat klopt niet.
Een vliegtuig bouwt op grotere hoogte druk op in de cabine. De druk wordt echter nooit hoger dan op grondniveau. Zodra een vliegtuig landt gaat er een veiligheidsklep open die er voor zorgt dat eventuele overdruk van de cabine vereffend wordt.

Vwb stroom, eigenlijk gaat het over spanning.
Door te vliegen bouwt een vliegtuig statische elektriciteit op. Dit komt door wrijving met de lucht. Die statische elektriciteit wordt ook vereffend na de landing doordat het landingsgestel via de banden contact maakt met de grond.
In de banden zit extra koolstof verwerkt om ze beter geleidend te maken voor elektriciteit.

Het is wel zo dat voor veiligheidsredenen het vliegtuig altijd geaard wordt als het stil staat op de grond. Dit is om bijvoorbeeld bij het tanken te voorkomen dat er een vonkje overslaat tussen de de tankwagenslang en het vliegtuig.