Kan je je rijbewijs ook verlengen als de datum verlopen is van je rijbewijs of krijg je dan een boete?

Weet iemand ook als het wel mag hoe lang je dan mag wachten om je rijbewijs te verlengen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Vervoer
4.1K

Antwoorden (4)

Dat is geen probleem, mijn pa heeft dat toevallig gehad begin dit jaar. Het is helemaal aan jou of jij je rijbewijs wil laten verlengen. Kies je ervoor om dit niet te doen zal niemand jou daar een boete voor geven.

Het enige punt is dat je wettelijk geen auto/brommer/bus mag besturen in die tijd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je krijgt geen boete bij het verlengen maar wel als je wordt aangehouden. Ook kan/zal de verzekering moeilijk doen bij schade.

Dus zolang je niet rijdt is er niks aan de hand, maar het rijden met een ongeldig rijbewijs is verboden.

Een nieuw rijbewijs kun je meestal na een week ophalen bij de gemeente, afdeling burgerzaken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Ook kan/zal de verzekering moeilijk doen bij schade."
Is dat zo? Het verlengen van het rijbewijs is louter een administratieve handeling...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar het hebben van een geldig rijbewijs is wel een van de voorwaarden die de verzekeringsmaatschappij stelt.
En als je rijbewijs is verlopen is die dus niet meer geldig.
paulus811
11 jaar geleden
Dank je Ihave, dat zou ook mijn reactie zijn.
Je krijgt alleen een boete als je met een verlopen rijbewijs rijdt. Dus gewoon snel verlengen dan heb je geen problemen.
11 jaar geleden
Als je rijbewijs niet langer dan voor 1 julie 1985 verlopen is, hoef je niet opnieuw af te rijden, is dit wel het geval, dan moet je opnieuw afrijden.
Het is verboden te rijden met een verlopen rijbewijs, niet verboden een verlopen rijbewijs in bezit te hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 Juli 1985?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, 1 juli 1985
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus het zou mogelijk zijn dat iemand sinds 1 juli 1985 zijn rijbewijs niet meer heeft laten verlengen, nooit meer heeft gereden en nu gewoon weer zijn rijbewijs verlengt krijgt en weer achter het stuur stapt....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is mogelijk, gek genoeg...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Achteraf zit ik te denken dat dat nog niet eens zo gek is. Wat veel gekker is, is iemand die zijn rijbewijs gewoon netjes iedere keer laat verlengen, maar nooit rijdt. Die mag uiteindelijk ook na 50 jaar (als hij 68 is, dus vanaf zijn 18e niet gereden) gewoon weer achter het stuur kruipen, ondanks alle veranderde verkeersregels en drukker verkeer. Keuring hoeft pas met 70 jaar.