Waarom rijden wij nog steeds op banden die lek kunnen gaan?

Geweldig!Mensen kunnen golfen op de maan, sondes scheren naar Mars, USA heeft Barrack Obama. Maar dat kunnen we niet...?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Het beste antwoord

Michelin, Continental en andere bandenconstructeurs hadden dit systeem al vrij lang uitgetest. (periode 1997-1999) Probleem was dat men ook nieuwe velgen nodig had. En bijkomend probleem was : kostenplaatje. Als extern kwaliteitsauditeur voor de toeleveranciers in europa heb ik vastgesteld dat heel veel uitvindingen , zoals bv. aandampen van ruiten, hub-screens enz, het daglicht niet zien. De reden is eenvoudig : Bv. alle bandenconstructeurs maken geen winst op banden van de gehomologeerde wagen, wel op de vervangingsmarkt. Dus, de echte reden waarom wij niet rijden op zero defect banden is puur economisch. Een op drie autofabrieken was al in 2001 overbodig om de vraag te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lekarme fietsbanden bestaan reeds.(zie onderstaande vraag).Lekarme autobanden zijn er ook ,deze hebben aande binnenkant een afdichtende gel,die gaten tot 5 mm. dicht,hetgeen volgens Continental betekent dat 85% van alle lekke banden hiermee tot het verleden behoort. De band past op een normaal wiel en er hoeft geen bandenspanningcontrolesysteem te worden geïnstalleerd: wel raadt de bandenfabrikant aan het rubber regelmatig op beschadigingen door bijvoorbeeld spijkers of schroeven te controleren. Drie of vier keer zo’n ‘lek’ zou echter geen probleem moeten zijn.

Ik weet echter niet of lekke autobanden in zo grote aantallen voorkomen.
Het is natuurlijk heel vervelend en soms gevaarlijk als je er een hebt.
Ik heb denk ik meer dan een miljoen km. achter het stuur gezeten,en heb niet meer dan 5 lekke banden gehad.(misschien een geluksvogel?)

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige voertuigen reiden wel op banden die niet lek kunnen gaan. Dit zijn bepanserde voertuigen en militaire voertuigen. Bepanserde voertuigen moeten snel weg komen bij bijvoorbeeld een aanslag en het laatste dat je in een oorlog wilt doen is je banden van je hummer vervangen als je van alle kanten beschoten word. Voor normaal gebruik gebruiken we banden die lek kunnen gaan om twee redenen. We gebruiken deze banden niet omdat ze aller eerst extreem duur zijn en ten tweede ze wel gedeeltelijk leeg lopen. De andere manier om banden te kunnen creëren die niet lek gaan is om ze massief te maken. In de tweede wereld oorlog reed men bijvoorbeeld op fietsen met houten wielen dit is echter zeer oncomfortabel omdat elke kleine hobbel voelbaar is op de fiets. Bovendien is de grip niet goed. We rijden dus op banden met een laagje lucht er in omdat dit simpelweg de beste banden zijn. Dat ze af en toe lek gaan moet je dan maar op de koop toe nemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Berry;

Ooit las ik dat automobilisten gemiddeld eens in de zeven jaar door een lekke band worden getroffen, dus ik denk niet dat dit als een groot probleem wordt ervaren. Bij de huidige kwaliteit van de wegen plus de steeds voortschrijdende ontwikkeling van autobanden zullen we ook nog wel even op luchtbanden blijven rijden. Die zijn blijkbaar nog steeds het beste compromis tussen weggedrag, comfort, kosten en prestaties. En de komst van de runflattechnologie zal het ongemak van lekke banden misschien nog wel eens verleden tijd maken.