Als iemand van 17 jaar zonder rijbewijs in auto van vriend schade veroorzaakt, kan de schade dan verhaald worden op bijvoorbeeld WA-verzekering?

Toegevoegd na 12 minuten:
Eigenaar auto heeft nota bene toestemming gegeven, zoals hij zelf zegt: "dit deed ik uit goedheid en het is een zeer voorzichtige jongen".

12 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingewikkeld, begin maar met rechtshulp inschakelen denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mag toch hopen van niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen ze waren allebei even onverstandig dus de schade eerlijk delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg dom soort "goedheid".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk niet. De verzekering dekt niet als je zo stom bent zonder rijbewijs te gaan rijden, en terecht!!! Eigenaar auto kan hier helemaal geen toestemming voor geven, want het is bij wet verboden zonder rijbewijs te rijden. 'Ja sorry mevrouw, hij heeft u kind aangereden. Maar ik deed het echt enkel uit goedheid hoor! Het is zo'n voorzichtige jongen! Hij is vast heel voorzichtig over uw kind heen gereden' Flikker op zeg, met 'goedheid en voorzichtig'. Echt 1 van de stomste dingen die je kunt doen, rijden zonder rijbewijs! Wees blij dat het alleen schade aan de auto en niet aan personen is dit keer! Het gaat vaak genoeg fout, heel fout!
joro
12 jaar geleden
Rinke, je hebt helemaal gelijk! Vergeet niet, dat het om jonge jongens gaat. Dit is voor hen een goede les geweest met gelukkig alleen maar blikschade!

Het beste antwoord

In de polisvoorwaarden vindt u altijd terug dat de bestuurder in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs. Is dit niet het geval, dan is er geen dekking. Eventuele schade aan derden wordt dus niet door de verzekeringsmaatschappij vergoed, ondanks het feit dat u wel braaf premie stort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
joro
12 jaar geleden
Allemaal hartelijk bedankt voor de antwoorden!

Andere antwoorden (4)

Nee dat zal niet gaan je hebt zonder rijbewijs een auto bestuurd en dat mag niet.

Toegevoegd na 14 minuten:
Hij mag en kan geen toestemming geven aan iemand zonder rijbewijs en onder de 18 jaar.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wettelijk is de auto dan onverzekerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist.
Helaas, de schade zal verhaald worden op de vriend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle bovenstaande antwoorden zijn prima. Wil hier nog aan toevoegen dat de schade ook niet verhaald kan worden op een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Hier staat namelijk in de polisvoorwaarden dat het gebruik van een motorvoertuig is uitgesloten. Dus eigenaar van auto zal opdraaien voor alle kosten die uit dit ongeval voortvloeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een geldig rijbewijs is verplicht bij het afsluiten van iedere WA verzekering.

Ook interessant:
De RDW, voluit de rijksdienst voor wegverkeer oefent een bepaalde controle uit op het al dan niet verzekerd zijn van voertuigen. Aan de hand van de kentekenplaat van de auto kan men immers zeer eenvoudig opvragen of het voertuig in kwestie al dan niet over een WA verzekering beschikt. Is dit niet het geval, dan heeft u verzaakt om een verplichte verzekering af te sluiten wat als gevolg heeft dat u een flinke geldboete kunt verwachten. De enige manier om de geldboete niet te moeten betalen is door aan te tonen dat u op het ogenblik van de controle wel degelijk in het bezit was van een WA verzekering. Ook uw verzekeraar kan immers een fout gemaakt hebben bij het doorgeven van de informatie.