Wat zit er onder een asfalt wegdek?

Als ze de weg gaan doen = nieuw asfalt er op wat doen ze dan eerst voor dat er asfalt komt??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Afhankelijk van de bestaande ondergrond, belasting en intensiteit wordt er een fundering gedimensioneerd. Veelal wordt er gekozen voor mengranulaat, zand, gebroken asfalt fundering en (hoogoven) slakken.

In grote lijnen zijn de soorten funderingen geschikt voor asfalt mengsels onder te verdelen in: Verhardigslagen van Steenmengsels' Steenmengsels die in een verwerkt kunnen worden: hoogovenslak, fosforslak, staalslak, LD-staalslak, elektro-ovenslak;

Hieronder vallen de onderstaande funderingen: - menggranulaat: een mengsel van gebroken betonpuin en gebroken metselwerkpuin;

- betongranulaat: gebroken betonpuin;

- Hydraulisch menggranulaat en hydraulisch betongranulaat: een mengsel van gebroken betonpuin en/of gebroken metselwerkpuin waaraan een stabilisator is toegevoegd;

- Hoogovenslakmengsel: een mengsel van gebroken hoogovenslak, gegranuleerde hoogovenslak en eventueel LD-staalslak;

- Fosforslakmengsel: een mengsel van gebroken fosforslakmengsel, gegranuleerde hoogovenslak en eventueel LD-staalslak;

- LD-staalslak; een mengsel van gebroken LD-staalslak en gegranuleerde hoogovenslak.

Gebonden funderingen

Een met cement of bitumen (bijvoorbeeld schuimbitumen) gemengde laag korrelvormig materiaal Hieronder vallen de onderstaande funderingen:

- gebonden asfaltgranulaat;

- zandcement;

- bitumineus gebonden (asfalt)granulaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zand gevolgd door een onderlaag en uiteindelijk de bekende asfalttoplaag. In de link staat het uitgebreid omschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms wordt er van het oude asfalt een laag af gehaald (frezen) en daar bovenop komt de nieuwe laag.

Als het een compleet nieuwe weg betreft wordt er in veel gevallen eerst een laag grind van een bepaalde grote neergelegd als ondergrond, dit gesteente wordt in de asfaltwereld vaak Split genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
D e z w a r t e p u z z e l
Asfalt lijkt zo'n overzichtelijk product: wat grove bestanddelen
(zoals steen) gemengd met vulstof (zand), aan elkaar gekit met
kleefmiddel (bitumen). En dan nog wat toevoegingen om het asfalt
bijzondere kwaliteiten te geven.
Maar schijnt bedriegt. Asfalt is een zwarte puzzel. Allerlei soorten
afval uit de bouw en de industrie worden in asfalt verwerkt. Een
kwestie van hergebruik. Dat spaart beperkte grondstofvoorraden
zoals olie en grind. Een prima zaak. Ook drukt hergebruik de hoge
kosten van afvalverwerking. Ideaal zo lijkt het. Helaas kunnen in
een deel van het afval nog gevaarlijke stoffen zitten. Met welke
stoffen kunnen asfaltwerkers in contact komen, wat zijn de risico's
en wat kun je ertegen doen? Daarover gaat deze Arbowijzer.

Meestal denk je bij wegdek aan asfalt. Maar letterlijk is het wegdek de manier waarop de weg is verhard. Dit kan met asfalt, betonplaten of bijvoorbeeld straatstenen.

Asfalt wordt gemaakt in moderne asfaltfabrieken. Het is een mengsel van grind, zand en een zeer fijne vulstof dat met een kleefstof aan elkaar wordt geplakt. Die kleefstof heet bitumen en lijkt een beetje op teer. Het wordt gemaakt uit ruwe olie. Het mengsel wordt verhit en gemengd zodat er asfalt ontstaat.

Speciaal asfalt
Door te variëren in de verhoudingen van de verschillende grondstoffen of bijvoorbeeld de korrelvorm van het grind, kunnen er allerlei eigenschappen aan het asfalt meegegeven worden. Zo zijn er mengsels die extra waterdicht zijn of geluid tegenhouden.

En dan
Als het asfalt klaar is, moet het natuurlijk nog een weg worden. Speciale machines spreiden het asfalt over het zand. Het asfalt is dan tussen de 130 en 190 graden. Grote walsen rijden nog over het asfalt om het glad te maken. Daarna moet het afkoelen en is het klaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een gebouw wordt gesloopt of iets anders in die geest dan wordt het puin weggebracht naar een vergruizer en die maalt het fijn .
En dat wordt onder het asfalt gebruikt onder het asfalt .