Is er een verschil tussen een raket en een space shuttle?

Ik wil graag weten ofdat er een verschil is tussen een raket en een space shuttle.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
8.2K

Het beste antwoord

De raket, in de zin van een ruimtevoertuig was een "wegwerp artikel" en dus kosten verspillend.
Men zocht hiervoor een passende oplossing.
Niet iets wat eenmalig gebruikt kon worden.
Maar men zocht tevens iets wat een forse lading kon meenemen, zoals satellieten of onderdelen voor een ruimtestation.

De spaceshuttle kon dus meerdere keren ingezet worden en had de mogelijkheid om een lading mee te nemen
En buiten dat kon hij beter manoeuvreren dan een raket.
Ook zijn laadruimte was uitwisselbaar ( net als bijvoorbeeld containers op vrachtwagens ), dus ipv alleen goederen kon deze bijvoorbeeld ook een laboratorium meenemen.
Daarnaast gaf de spaceshuttle ook meer ruimte voor personeel en zijn benodigdheden, zodat langere reizen mogelijk werden.

Deze mogelijkheden kon een raket dus niet bieden.

Het shuttleproject is inderdaad zoals eerder vermeld inmiddels stilgelegt.
Raketten worden nog wel ingezet om kleine satellieten in de ruimte te brengen, dit wordt meestal onbemand gedaan.
Deze raketten komen dan ook niet meer terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De term "raket" slaat eigenlijk alleen op de aandrijving van het voertuig. De space shuttle had ook raketaandrijving.

De term "shuttle" betekent dat hij meerdere keren te gebruiken is voor een ruimtereis.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het er niet helemaaaal mee eens. De Ariane V is toch echt een raket bijvoorbeeld.
Bij mijn weten wordt met een raket een object bedoeld wat met brute kracht de aarde verlaat. Dit is meer een omschrijving van een soort vliegtuig dan een aanduiding van een specifiek model.

Wat de space shuttle betreft, hiermee wordt een specifiek vliegtuigmodel aangeduid wat men de naam 'space shuttle' heeft gegeven, net zoals bijvoorbeeld boeing een van zjin modellen de'747' noemt. De space shuttle is het welbekende voertuig van NASA waarvan enkele exemplaren zijn gebouwt. Vervolgens krijgen de space shuttles ook nog namen mee om ze van elkaar te onderscheiden zoals 'atlantis' of 'columbia'. Deze werd vervolgens op een raket bevestigd om hem de dampkring uit te 'schieten', waarna hij eenmaal in de ruimte loskopelde en de leeggebrande raket terug naar de aarde viel.

De naam 'space shuttle' is door de jaren heen synoniem geworden voor ruimteschip, terwijl dit feitelijk onterecht is.

Volgens mij is het space shuttle programma van NASA inmiddels geannulleerd en kan hij met pensioen. Een volgens ruimteschip zal ongetwijfeld een andere naam meekrijgen.