kan mijn rijbewijs worden ingevorderd?

Ik ben laatst aangehouden met te veel drank op, op een brommer. Ook had ik toen nog geen rijbewijs. Ben nu ondertussen wel geslaagd voor mijn rijbewijs maar nog altijd geen bericht gekregen. Is hier iemand die toevallig weet of mijn rijbewijs nu ook nog ingevorderd kan worden die ik op dat moment nog niet had? Ben zo benieuwd!

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat is mogelijk als je rijontzegging hebt gekregen. Ik neem aan dat je hebt opgelet toen je veroordeeld werd..? Of moet je nog voorkomen?

Dat zou kunnen ja. Afhankelijk van hoe vaak je daarmee gepakt bent en wat er misschien nog allemaal meer in de computer van de politie staat over jou. Je rijbewijs word ingevorderd en tegelijkertijd krijg je ontzegging van de rijbevoegdheid. Je mag dan voor een bepaalde tijd met geen enkel voertuig deelnemen aan het verkeer. Dus de kans is groot dat je nog even moet wachten. Als je de uitspraak van de rechter hebt, van toen je was aangehouden met je brommer, kun je daarop zien wat die uitspraak was, dus of je recht hebt op je rijbewijs of niet.

Ik neem aan dat je op dat moment een brommerrijbewijs had. Als dat niet op dat moment is ingevorderd zal dat niet achteraf nog eens gebeuren. Ik neem aan dat je niet hoeft voor te komen en dat de bekeuring niet door de officier van justitie bepaald word. Als je wel voor moet komen, dan zou het kunnen dat ze je rijbewijs wel invorderen.

Geen rijbewijs en alcohol levert een boete op en in dit specifiek omschreven voorval geen latere inname van het rijbewijs danwel een ontzegging van de rijbevoegdheid. Het zal wel zeer zeker tegen je gebruikt worden als je voor wat voor verkeersfeit dat ook weer jezelf moet gaan verantwoorden.

Als je geen ontzegging hebt gekregen voor je rijbevoegdheid is er niets aan de hand. Had je een toendertijd een ontzegging gekregen, had je ook niet mogen lessen en had je ook geen examen kunnen/mogen doen. Gezien dat je toen nog niet in het bezit was van een rijbewijs viel er natuurlijk ook weinig in te vorderen. Ik denk dat je er met een financiele transactie er van af komt. En hoop dat je er wat van geleerd hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100