kan mijn rijbewijs worden ingevorderd?

Ik ben laatst aangehouden met te veel drank op, op een brommer. Ook had ik toen nog geen rijbewijs. Ben nu ondertussen wel geslaagd voor mijn rijbewijs maar nog altijd geen bericht gekregen. Is hier iemand die toevallig weet of mijn rijbewijs nu ook nog ingevorderd kan worden die ik op dat moment nog niet had? Ben zo benieuwd!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (5)

Dat is mogelijk als je rijontzegging hebt gekregen. Ik neem aan dat je hebt opgelet toen je veroordeeld werd..? Of moet je nog voorkomen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is enkel een proces verbaal opgemaakt op het politie bureau en ik kreeg een rijverbod van 6 uur. Verder hebben ze mij niks gezegd. Ik zal misschien een boete ooit hebben gehad voor rijden zonder licht maar daar houdt het ook wel bij op. Daarom zit ik nu in spanning te wachten wat er door de brievenbus zal komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruikelijk is dat je een schikkingsvoorstel krijgt vd officier v justitie. vaak rond de 380,- pas op dat het niet nog eens gebeurt, want dan ben je deze hoogstwaarschijnlijk wel (een tijdje) kwijt en de boete zal rond de 2000,- zijn. dit is comform de richtlijnen, maar kan wel afwijken.
Dat zou kunnen ja. Afhankelijk van hoe vaak je daarmee gepakt bent en wat er misschien nog allemaal meer in de computer van de politie staat over jou. Je rijbewijs word ingevorderd en tegelijkertijd krijg je ontzegging van de rijbevoegdheid. Je mag dan voor een bepaalde tijd met geen enkel voertuig deelnemen aan het verkeer. Dus de kans is groot dat je nog even moet wachten.

Als je de uitspraak van de rechter hebt, van toen je was aangehouden met je brommer, kun je daarop zien wat die uitspraak was, dus of je recht hebt op je rijbewijs of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is enkel een proces verbaal opgemaakt op het politie bureau en ik kreeg een rijverbod van 6 uur. Verder hebben ze mij niks gezegd. Ik zal misschien een boete ooit hebben gehad voor rijden zonder licht maar daar houdt het ook wel bij op. Daarom zit ik nu in spanning te wachten wat er door de brievenbus zal komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rijverbod krijg je sowieso. Als er verder geen geen rechter aan te pas is gekomen en je alleen dat rijverbod hebt gekregen, denk ik dat het goed zit ;) maar heb je daar dan geen boete bij gekregen? Als dat niet zo is, vind ik het raar. Als dat wel zo is, ben ik er bijna zeker van dat die zaak is afgesloten en jij gewoon recht hebt op je rijbewijs.
Ik neem aan dat je op dat moment een brommerrijbewijs had. Als dat niet op dat moment is ingevorderd zal dat niet achteraf nog eens gebeuren.

Ik neem aan dat je niet hoeft voor te komen en dat de bekeuring niet door de officier van justitie bepaald word.

Als je wel voor moet komen, dan zou het kunnen dat ze je rijbewijs wel invorderen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dat moment had ik ook geen brommerrijbewijs. Er viel dus ook niks in te vorderen.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
oke...dan ben ik heel benieuwd hoe dit gaat aflopen. Want volgens mij mag je helemaal geen brommer rijden zonder rijbewijs, ook niet als je Maar dat weet ik niet zeker, dus pin me daar niet op vast.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Oops, dat stukje met: "ook niet als je" mag er tussen uit.
Geen rijbewijs en alcohol levert een boete op en in dit specifiek omschreven voorval geen latere inname van het rijbewijs danwel een ontzegging van de rijbevoegdheid. Het zal wel zeer zeker tegen je gebruikt worden als je voor wat voor verkeersfeit dat ook weer jezelf moet gaan verantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je geen ontzegging hebt gekregen voor je rijbevoegdheid is er niets aan de hand.
Had je een toendertijd een ontzegging gekregen, had je ook niet mogen lessen en had je ook geen examen kunnen/mogen doen.

Gezien dat je toen nog niet in het bezit was van een rijbewijs viel er natuurlijk ook weinig in te vorderen.

Ik denk dat je er met een financiele transactie er van af komt.
En hoop dat je er wat van geleerd hebt.