Is het slecht voor je auto als je hem -alvast in z'n vrij zet tijdens het remmen?

Dus je remt, je weet dat je de auto bijna gaat voelen trillen, dus zet je hem al remmend in zn vrij, je houdt je voet bij de koppeling dus weg, tot dat je weer moet optrekken. Meeste mensen houden de koppeling ingedrukt tijdens het remmen, vandaar deze vraag. En mocht het van belang zijn, het gaat om een benzine gedreven auto.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Benzine- en dieselauto’s met een injectiemotor, meestal vanaf bouwjaar 1990, zijn voorzien van een elektronische functie die de brandstoftoevoer naar de motor onderbreekt wanneer er op de motor wordt afgeremd (gas wordt losgelaten in de versnelling). Dit onderbreken is mogelijk omdat de motor dan via de wielen wordt aangedreven, en deze zichzelf dus niet ‘aan de gang’ hoeft te houden, zoals dat bij stationair (in de vrij) draaien het geval is. De voordelen voor het brandstofverbruik van deze onderbrekingsfunctie kunt u maximaal benutten door tijdig het gas los te laten, bijvoorbeeld als u een verkeerslicht nadert. Voor oudere benzineauto’s met een carburateur en oudere diesels, meestal van vóór bouwjaar 1990, maakt het voor het brandstofverbruik niet zoveel uit of u het voertuig in of uit de versnelling laat uitrollen, aangezien een carburateur een mechanisch onderdeel is en niet voorzien is van elektronica die de brandstoftoevoer geheel kan afsluiten. Deze auto’s verbruiken bij afremmen op de motor ongeveer net zoveel brandstof als bij stationair draaien. Het tijdig loslaten van het gas voorkomt hier natuurlijk wel dat er onnodig hard moet worden afgeremd (en energie verloren gaat).

Bronnen:
http://www.rijschooldenk.nl/rijles_methode...
http://www.theorieles3d.nl/pages/sub/29665...

nee maakt voor de auto niets uit.

Nee, dat kan gewoon!

De auto kan er tegen, en het is beter voor het milieu.(Omdat je al die tijd met stationair draaiende motor rijdt, dus minder toeren).

nee het is niet slecht. maar door terug te schakelen bespaar je brandstof. tijdens koppelen draait de motor stationair en verbruikt dus brandstof tijdens remmen op de motor minder. dit wordt bij rijles ook geleerd.

Afremmen met een gekoppelde motor verminderd de slijtage aan de remmen en koppeling/bediening. Toegevoegd na 7 uur: Het is niet slecht, het is technisch beter voor de slijtage de motor mee te laten remmen.

Als je je remmen wilt sparen: ja dan is het slecht om hem in z'n vrij te zetten. Beter is: terug schakelen naar z'n 3 of 2, al naar gelang de snelheid, en de koppeling volledig op laten komen en eventueel gelijkertijd bij remmen. Je gebruikt dan het volle motorvermogen om de auto af te remmen en spaart daarbij de wielremmen. De auto komt vlotter en vrijwel slijtageloos tot stilstand. (De koppeling heeft hiervan vrijwel niets te lijden zolang je de koppeling volledig op laat komen, dus niet slippend.) Dit heeft niets te maken met benzine of diesel motor of bouwjaar. Anticiperen (=vooruitkijken) is gas los en tijdig terugschakelen met benutten van de remmende werking van de motor, beperkt de slijtage van remmen en heeft een gunstig effect op het brandstofverbruik. Deze raad werd mede mogelijk gemaakt door een vrachtwagenchauffeur. Ik dus.

Dit is wel slecht voor je motor,want je laat hem uitrijden in z'n vrij,en dan valt de (olie)druk weg,zodat er geen smering meer is, is dus meer slijtage.

Wat is slecht? Op zich is het niet slecht. Maar gewoon je gas loslaten is zuiniger omdat dan je motor geen brandstof verbruikt. Zou je hem in zijn vrij laten rollen gaat hij stationair lopen en verbruik je brandstof.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100