Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het slecht voor je auto als je hem -alvast in z'n vrij zet tijdens het remmen?

Dus je remt, je weet dat je de auto bijna gaat voelen trillen, dus zet je hem al remmend in zn vrij, je houdt je voet bij de koppeling dus weg, tot dat je weer moet optrekken. Meeste mensen houden de koppeling ingedrukt tijdens het remmen, vandaar deze vraag. En mocht het van belang zijn, het gaat om een benzine gedreven auto.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Benzine- en dieselauto’s met een injectiemotor, meestal vanaf bouwjaar 1990, zijn voorzien van een elektronische functie die de brandstoftoevoer naar de motor onderbreekt wanneer er op de motor wordt afgeremd (gas wordt losgelaten in de versnelling). Dit onderbreken is mogelijk omdat de motor dan via de wielen wordt aangedreven, en deze zichzelf dus niet ‘aan de gang’ hoeft te houden, zoals dat bij stationair (in de vrij) draaien het geval is. De voordelen voor het brandstofverbruik van deze onderbrekingsfunctie kunt u maximaal benutten door tijdig het gas los te laten, bijvoorbeeld als u een verkeerslicht nadert.

Voor oudere benzineauto’s met een carburateur en oudere diesels, meestal van vóór bouwjaar 1990, maakt het voor het brandstofverbruik niet zoveel uit of u het voertuig in of uit de versnelling laat uitrollen, aangezien een carburateur een mechanisch onderdeel is en niet voorzien is van elektronica die de brandstoftoevoer geheel kan afsluiten. Deze auto’s verbruiken bij afremmen op de motor ongeveer net zoveel brandstof als bij stationair draaien. Het tijdig loslaten van het gas voorkomt hier natuurlijk wel dat er onnodig hard moet worden afgeremd (en energie verloren gaat).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, dat vroeg ik mij gister ook al af....
Veel mensen denken helaas nog te vaak dat het meest populistische antwoord goed is ;-)

Andere antwoorden (8)

nee maakt voor de auto niets uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt
Nee, dat kan gewoon!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt
De auto kan er tegen, en het is beter voor het milieu.(Omdat je al die tijd met stationair draaiende motor rijdt, dus minder toeren).
(Lees meer...)
jc54
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus het is beter zelfs
nee het is niet slecht. maar door terug te schakelen bespaar je brandstof. tijdens koppelen draait de motor stationair en verbruikt dus brandstof tijdens remmen op de motor minder. dit wordt bij rijles ook geleerd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afremmen met een gekoppelde motor verminderd de slijtage aan de remmen en koppeling/bediening.

Toegevoegd na 7 uur:
Het is niet slecht, het is technisch beter voor de slijtage de motor mee te laten remmen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus u zegt dat het wel slecht is
Als je je remmen wilt sparen: ja dan is het slecht om hem in z'n vrij te zetten.
Beter is: terug schakelen naar z'n 3 of 2, al naar gelang de snelheid, en de koppeling volledig op laten komen en eventueel gelijkertijd bij remmen.

Je gebruikt dan het volle motorvermogen om de auto af te remmen en spaart daarbij de wielremmen. De auto komt vlotter en vrijwel slijtageloos tot stilstand. (De koppeling heeft hiervan vrijwel niets te lijden zolang je de koppeling volledig op laat komen, dus niet slippend.)

Dit heeft niets te maken met benzine of diesel motor of bouwjaar.
Anticiperen (=vooruitkijken) is gas los en tijdig terugschakelen met benutten van de remmende werking van de motor, beperkt de slijtage van remmen en heeft een gunstig effect op het brandstofverbruik.

Deze raad werd mede mogelijk gemaakt door een vrachtwagenchauffeur. Ik dus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst, bedankt. Maar als je terugschakelt zonder de snelheid te verlagen rem je dus motorisch af. Dat deed ik nog toen het sneeuwde (ik hoef u niet te vertellen waarom) maar dan veroorzaak je wel hogere toeren toch? Dat lijkt me niet zo een zuinige methode, of begrijp ik het verkeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat begrijp je verkeerd. Die hogere toeren laten de motor zijn energie tegengesteld de wielen afremmen. Het brandstof verbruik is op dat moment 0. (niks dus) De motor gebruikt dan al zijn kracht om de aangedreven wielen af te remmen. Daarmee benut je dus maximaal het rendement van de motor in afremmende zin en spaar je de remmen zelf. Overigens zal terugschakelen naar een te lage versnelling in de sneeuw een slip van de auto veroorzaken, dus zal je altijd naar de omstandigheden en de snelheid moeten kijken. Maar op zich is het juist goed om de hogere toerentallen tot aan rood voor het remmen voluit te gebruiken.
Dit is wel slecht voor je motor,want je laat hem uitrijden in z'n vrij,en dan valt de (olie)druk weg,zodat er geen smering meer is, is dus meer slijtage.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is slecht?

Op zich is het niet slecht.

Maar gewoon je gas loslaten is zuiniger omdat dan je motor geen brandstof verbruikt. Zou je hem in zijn vrij laten rollen gaat hij stationair lopen en verbruik je brandstof.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing