Bij ons rijden op de openbare weg regelmatig waanzinige grootte tractoren met aanhangers, hoe zit dat met een e.v.t. aanrijding?

Ze zijn zo groot dat ze makkelijk over een gemiddelde auto heen kunnen zonder dat de bestuurder iets merkt, ze hebben geen kenteken of ander herkenning. Ik woon aan een z.g. "N" weg welke door een stad gaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Over tractoren is binnen de politiek wel het één en ander te doen, maar dit moet bij wet en veelal in Europees verband geregeld worden (tijdrovend).
Een kentekenplicht zal mogelijk in 2012 ingevoerd gaan worden; een trekkerbewijs mogelijk in 2014 (zie link)
Als deze zaken éénmaal geregeld zijn, dan zullen de door jou genoemde bezwaren grotendeels wegvallen en/of overtreders makkelijker te achterhalen zijn.
(in oorsprong zijn tractoren niet bedoeld om lange afstanden over de openbare weg te rijden, maar slechts van akker tot akker binnen agrarische gebieden. Hoog tijd voor aanpassing van de Wegenverkeerswet in het hier en nu)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij een aanrijding van een motorvoertuig met een fiets, wordt de bestuurder van het motorvoertuig automatisch schuldig verklaard vanwege het grote verschil in gewicht, formaat en doorgaans hogere snelheden. (Dus gevaarlijk voor fietsers en voetgangers.)
Uitzonderingen hierop zijn waarschijnlijk alleen mogelijk als er van de fietser een zelfmoordbriefje wordt gevonden waarin staat dat ie op dat en dat tijdstip zichzelf onder dat en dat type voertuig zal gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals met alle ongevallen wordt ook de bestuurder van de tractor aangesproken voor de ontstane schade.

De enorm grote aanhangwagens hebben ook het probleem dat ze hoog zijn en dus topzwaar, zodra de aanhangwagen ergens overheen rijdt bestaat het grote gevaar dat deze omslaat, dus de bestuurder van de tractor merkt het.

Zoals ik jou bericht lees is het een vrij drukke weg, als de tractor een ongeval veroorzaakt is er wel een andere weggebruiker die dat ziet en de tractor tot stilstand dwingt.