Ben ik verzekerd als ik een ongeluk maak zonder dat mijn rijbewijs binnen is?

Ik heb mijn rijbewijs gisteren gehaald en vandaag aangevraagd, maar ik wilde morgen eigenlijk de weg al op. We gaan niet uit van het ergste maar stel dat ik een ongeluk maak, wordt de schade dan nog wel gedekt door de verzekering? Want ik heb mijn rijbewijs al wel gehaald, alleen nog niet binnen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
3.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Je hebt pas een rijbewijs als je het in huis hebt. Dus tot die tijd ben je niet verzekerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je hebt je rijvaardigheidsbewijs gehaald en die heb je nodig om een rijbewijs aan te vragen. En zoals ronron1212 al schrijft Geen rijbewijs is in principe geen verzekering.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wetgeving luidt: "in het bezit van". Als het klaarligt bij de gemeente zou dat nog een argument kunnen zijn, maar als het daar als "nog niet overhandigd" staat, vraag ik me zelfs dat af. En als het klaar lag had je het vast al opgehaald.
Verder moet je het op verzoek tonen, maar daar staat alleen een boete op. Een verzekeraar zou het ruimer kunnen interpreteren, maar als dat ze geld kost, kun je er maar beter vanuit gaan dat ze dat niet doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je moet het rijbewijs kunnen tonen zodra je het voertuig gaat besturen. Dus dat is al 1 foutje, ook heb jij je rij eeijs eigenlijk nog niet. Dat heb je oas zodra je het roze pasje in je bezit hebt. Je bent dus niet verzekerd en ook nog strafbaar aan het feit: rijden zonder rijbewijs. De boete bedraagd €280 tot €400.

Antwoorden (3)

Nee, je bent dan niet verzekerd. Ook als iemand anders het ongeluk veroorzaakt, zit jij met de ellende. Niet doen dus. Je mag echt pas rijden nadat je zelf je pasje bij het gemeentehuis hebt opgehaald en het daadwerkelijk in je bezit hebt.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou, als iemand ander aansprakelijk is, komt die echt niet weg met dat nog onderweg zijnde rijbewijs. Je zit wel met een beetje ellende als die dat toch probeert, en het op een rechtszaak laat aankomen. Tenzij... en daar doel jij misschien op, tenzij een voetganger (en soms een fietser) het ongeluk veroorzaakt. Dan wordt de aansprakelijkheid (behalve in extreme gevallen) vaak toch bij de automobilist gelegd. Bij kettingbotsingen geldt iets dergelijks: iemand die achterop een file knalt, krijgt i.h.a. niet de aansprakelijkheid voor de schade aan meer dat 1 auto. De rest heeft pech en mag zijn verzekeraar bellen voor waar zijn auto tegenaan geduwd is.
Je moet het rijbewijs kunnen tonen zodra je het voertuig gaat besturen. Dus dat is al 1 foutje, ook heb jij je rijbewijs eigenlijk nog niet. Dat heb je pas zodra je het roze pasje in je bezit hebt. Je bent dus niet verzekerd en ook nog strafbaar aan het feit: rijden zonder rijbewijs. De boete bedraagd €280 tot €400.
Als ik jou was zou ik nog even wachten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dikke kans dat anesanorah dat allang heel goed weet, en ook helegaar geen plannen heeft die daar tegenin gaan.
Nee. Je hebt je rijbewijs niet behaald. Je hebt succesvol examen gedaan bij het CBR. Maar het CBR geeft geen rijbewijzen af. Dat doet de gemeente op basis van o.a. de informatie van het CBR.
Computoon
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Waarom de min. Computoon heeft gelijk. je moet het rijbewijs hebben, geen slagingsbewijs van het CBR.
Anders mag je niet rijden.