krijg je bij het halen van je rijbewijs B je E erbij als je je tractor rijbewijs heb?

ik heb mijn tractor rijbewijs 2 jaar geleden gehaald en ben nu bezig met mijn rijbewijs B en heb gehoord dat je dan je rijbewijs E erbij krijgt kan iemand mij meer vertellen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
6.9K

Antwoorden (3)

Vroeger , heel lang geleden (in elk geval meer dan 15 jaar) was het zo dat als je je B-rijbewijs haalde je automatisch de E erbij kreeg. (Tot 1996 ofzo).
Dat is al een heel tijdje niet meer zo ; wie met een grote zware aanhanger wil rijden, zal apart opmoeten voor zijn E, wat overigens niet zo lang duurt als je B halen, hoor.

Voor een tractor heb je geen apart rijbewijs nodig, alleen 16- en 17jarigen moeten een trekkersrijbewijs hebben als ze op de tractor op de openbare weg willen. Daarmee mogen ze echter geen auto besturen, en ook geen zware aanhangers. (Ze mogen er namelijk niet mee ' werken' , en een zware aanhanger trekken = werk).

Je zult dus als je ook je rijbewijs E wilt hebben, daar apart examen voor moeten doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al sinds 1 januari 1984 "krijg" je je E er niet meer gratis bij als je je B haalt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt dat was al eerder dan 1996 weg... daar heeft mijn oudere broer tot in den eeuwigheid over lopen zeuren, net te laat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ieder geval : al een heel tijdje niet meer.
Ik denk het niet,rijbewijs e achter b is een apart rijbewijs speciaal voor de aanhanger. Je mag dan met een aanhanger rijden waarvan het toegestane gewicht meer bedraagt dan 750 kilo en tot 3500 kilo. Je moet er ook speciaal voor lessen en een examen voor afleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je trekkerbewijs geeft geen vrijstelling, andersom (straks) waarschijnlijk wel.
Zie ook de link.