Na 10-15 min rijden valt stroom deels weg bij koud weer, Peugeot 106 Accent, ideeën?

Het probleem in detail:

Het gaat om een Peugeot 106 Accent van rond 1997 (exact bouwjaar zou ik op moeten zoeken).
Dit probleem doet zich ALLEEN voor bij koud weer (denk aan kouder dan ongeveer 5 graden).

Na 10-15 minuten rijden valt de stroom deels weg, wat te merken is in:
- radio valt uit
- licht op dashboard gaat minder fel branden
- ruitenwissers vertragen
- koplampen etc gaan minder fel branden

Dit houdt gewoonlijk een paar minuten aan, waarna alles weer normaal gaat werken.
Wanneer je stil gaat staan tijdens de storing, is de auto niet meer op te starten. De accu is dan leeg.

Wat er al geprobeerd is:
- Al mee naar de Peugeot dealer geweest. Zij hebben alle massakabels etc. gecheckt. Daar werd verteld dat het aan de radio lag, maar dat was overduidelijk niet het probleem. Die is losgekoppeld geweest en ook toen deed het probleem zich voor.

- Laatst is er door de ANWB naar gekeken toen de auto tijdens de storing niet meer wilde starten. Zij zagen een kapotte accupool (die dus warm werd, daardoor was de spanning over de accu te laag etc.) en dachten dat het daar aan zou liggen.

De pool is inmiddels vervangen, maar de storing doet zich nog steeds voor.

My guess is dat er ergens bij de dynamo iets fout gaat, maar als die kapot is lijkt me dat dit probleem zich altijd voor zou moeten doen, onafhankelijk van de temperatuur.

Wie o wie heeft er een idee van wat er precies aan de hand is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
TurfGraver
6 jaar geleden
Temperatuur doet rare dingen en kan werking van verschillende onderdelen veranderen.
Ik zou denken aan accu of dynamo.
Maar kan net zo goed een verbruiker zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toch een kapotte accu /pool\ of de draad of massa . Dan kijk eens naar je zekeringen of die zekering daarvoor ( regulateur ?\ Net geen goed contact ? Ga gewoon checken en evt een spuitbus contact spray.
Kan het ook niet uitval benzine pomp zijn ?
Bordensteker
6 jaar geleden
Je kunt dus wel gewoon de eerste koude start ’s morgens doen, en dan wegrijden.
Dan kan de accu niet slecht zijn. Hiermee is in tegenspraak dat de ANWB een “kapotte accupool” meent te hebben geconstateerd. Meestal is de koude start na een nacht staan dan al zeer moeizaam. Want juist de zeer grote startstroom kan niet via een slecht contact passeren. Waarna je de hele dag verder soms niets meer hoeft te merken. Maar een accupool kun je alleen compleet met accu vervangen. Een accupool zit voor de gebruiker helemaal IN een accu vast, net als een kaarsenpit in een kaars.
Misschien zat er een accuklem niet goed meer aan een accukabel vast, of maakte hij niet goed contact met de accupool zelf. Een licht mishandelde accuklem zou een aanwijzing kunnen zijn dat een auto in het verleden vaker stroomproblemen gehad heeft. Dus is de accu vervangen, of alleen een accuklem (het uiteinde aan de kabel)? We zijn dus met een behoorlijk goed geladen accu gestart en na 10 minuten rijden valt de spanning opvallend ver terug. Dan is die goede accu bij draaiende motor in 10 minuten tijd bizar ver leeggetrokken; dat kan zelfs de achterruitverwarming zo snel niet gedaan hebben.
Er moet dus een enorm zware stroomverbruiker ingeschakeld hebben gestaan. En als de radio de schuldige geweest was, dan was die intussen allang in rook opgegaan. Ik denk dus aan een tijdelijke kortsluiting.
Zit er misschien een of andere megabooster of een CD-speler in de koffer ingebouwd, waar de vorige eigenaar niets over verteld heeft? Ik ben het met de garage eens dat de radio in principe verdacht is. Of iets wat daar aan hangt, een versterker bijvoorbeeld.
Maar het laadcircuit (de spanningsregelaar) kan ook wel van slag af zijn.
Misschien zit er vocht in, dat bij grote koude bevriest en de werking dan tijdens het opwarmen negatief beïnvloedt, tot het kastje een beetje opgewarmd is? Is er soms iets van metaal dat contact kan maken met de accupolen cq de daarop bevestigde accuklemmen? En dat dan warm wordt en vervormt en zo het valse contact weer verbreekt?
Zoiets zou ook elders in het elektrisch systeem kunnen optreden. Er moet een technische oorzaak voor zijn. En een goede garage moet bij dit lastige probleem voldoende kansen krijgen om na het losmaken van de autoradio naar andere oorzaken te zoeken. Voor ‘onmogelijke’ problemen kan een ANWB-lid altijd nog het Expert Platform van de ANWB proberen. Of een andere vragenrubriek op autogebied.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op zo'n reactie hoopte ik! Bedankt! De koude start gaat inderdaad prima, en het gaat ook om de accuklem die vervangen is. Dat laatste had ik verkeerd begrepen van de monteur. Snapte dat hij de klem bedoelde, maar het werd de pool genoemd. Enfin. Die oude zag er nogal gehavend uit, dus grote kans dat de vorige eigenaar ook last heeft gehad met de stroom. Wat verbruikers betreft: de eenvoudige radio is de enige die er vanuit de fabriek niet in zat. Verder lijkt mij dat de enige verbruiker die alleen bij kou flink stroom kan slurpen, de algemene verwarming zou moeten zijn, of iets wat de motor op temperatuur moet brengen (ben niet geheel thuis in autotechniek, dus als ik iets zeg wat niet klopt, corrigeer me gerust!). De achterruitverwarming heb ik haast nooit aan staan. De algemene verwarming staat 's zomers ook niet aan, en zou bij temperaturen van boven de 10 graden, in principe minder werk hoeven te leveren. Als ook dat het niet is lijkt de enige andere optie mij inderdaad nog dat er ergens vals contact of kortsluiting is wat voor het extreme stroomverbruik zorgt. Of een diode (of iets anders) in/bij de dynamo die door kou beïnvloed wordt misschien? We gaan hiermee aan de slag! Hartelijk dank zover!
Bordensteker
6 jaar geleden
Dank je voor jouw reacties op mijn opmerkingen.
Begrijp ik goed dat je deze auto nog maar kort hebt? De algemene verwarming werkt met een deel van de overtollige warmte in het door de motor verhitte koelwater (vandaar ook dat de kachel bij koude motor niet meteen veel warmte af kan geven). Het water wordt winter en zomer door de mechanisch aangedreven waterpomp sowieso rondgepompt * , en alleen de fan (de kachelventilator) verbruikt wat stroom. Daar kan het probleem hem niet in zitten (ook een airco verbruikt rechtstreeks voornamelijk motorkracht voor de koelcompressor, maar slechts weinig elektrische stroom). * Terzijde: het koelwater wordt door de motor vrij snel naar een streeftemperatuur van pakweg 85 graden opgewarmd, en daarna zorgt een thermostatisch geregelde klep (als regelkraan) dat er steeds meer stroming op gang komt door de grote koelradiator dicht achter de voorbumper.
En als er daar niet voldoende koele luchtstroom is (doordat de auto langzaam rijdt of in warm weer in de file staat), dan gaat de bij veel auto’s ‘zelfdenkende’ grote ventilator alsnog een kunstmatige wind daar doorheen blazen.
Zuiver theoretisch zou een defecte en zwaar draaiende koelventilator op dat moment ook wel een grote stroom kunnen gaan trekken, maar jouw storing doet zich al rijdende voor en het is nu bovendien fris weer, dus dat lijkt hier niet de boosdoener te kunnen zijn. Trouwens, bij een zo idioot grote stroomverbruiker moet er ter bescherming vrijwel meteen een zekering doorsmelten, dus dat is ook onlogisch. Een redelijke accu trek je zo niet in een dikke 10 minuten leeg.

Antwoorden (1)

In de reacties op de vraag staan nu meerdere ideeën.
De eigenlijke vraag luidde: “Wie o wie heeft er een idee van wat er precies aan de hand is?”.
Met de nu beschikbare maar helaas niet eenduidige bijkomende informatie kom ik dan tot het antwoord op die vraag: veel lezers hebben zich vermoedelijk achter de oren zitten krabben, enkelen hebben er iets over durven schrijven, maar het blijft toch nog even een raadsel, waarvoor nu wel aanknopingspunten zijn aangedragen als denkramen waarvanuit het onderzoek voortgezet kan worden.

Vaak hoor je later nooit meer hoe zoiets afgelopen is, maar ik blijf benieuwd!
Bordensteker