Na 10-15 min rijden valt stroom deels weg bij koud weer, Peugeot 106 Accent, ideeën?

Het probleem in detail:

Het gaat om een Peugeot 106 Accent van rond 1997 (exact bouwjaar zou ik op moeten zoeken).
Dit probleem doet zich ALLEEN voor bij koud weer (denk aan kouder dan ongeveer 5 graden).

Na 10-15 minuten rijden valt de stroom deels weg, wat te merken is in:
- radio valt uit
- licht op dashboard gaat minder fel branden
- ruitenwissers vertragen
- koplampen etc gaan minder fel branden

Dit houdt gewoonlijk een paar minuten aan, waarna alles weer normaal gaat werken.
Wanneer je stil gaat staan tijdens de storing, is de auto niet meer op te starten. De accu is dan leeg.

Wat er al geprobeerd is:
- Al mee naar de Peugeot dealer geweest. Zij hebben alle massakabels etc. gecheckt. Daar werd verteld dat het aan de radio lag, maar dat was overduidelijk niet het probleem. Die is losgekoppeld geweest en ook toen deed het probleem zich voor.

- Laatst is er door de ANWB naar gekeken toen de auto tijdens de storing niet meer wilde starten. Zij zagen een kapotte accupool (die dus warm werd, daardoor was de spanning over de accu te laag etc.) en dachten dat het daar aan zou liggen.

De pool is inmiddels vervangen, maar de storing doet zich nog steeds voor.

My guess is dat er ergens bij de dynamo iets fout gaat, maar als die kapot is lijkt me dat dit probleem zich altijd voor zou moeten doen, onafhankelijk van de temperatuur.

Wie o wie heeft er een idee van wat er precies aan de hand is?

Weet jij het antwoord?

/2500

In de reacties op de vraag staan nu meerdere ideeën. De eigenlijke vraag luidde: “Wie o wie heeft er een idee van wat er precies aan de hand is?”. Met de nu beschikbare maar helaas niet eenduidige bijkomende informatie kom ik dan tot het antwoord op die vraag: veel lezers hebben zich vermoedelijk achter de oren zitten krabben, enkelen hebben er iets over durven schrijven, maar het blijft toch nog even een raadsel, waarvoor nu wel aanknopingspunten zijn aangedragen als denkramen waarvanuit het onderzoek voortgezet kan worden. Vaak hoor je later nooit meer hoe zoiets afgelopen is, maar ik blijf benieuwd!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100