Hoe werken de matrixborden op de snelweg?

Gaat dit bijvoorbeeld automatisch of manueel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.2K

Het beste antwoord

Zo als hierboven al is geantwoord: het gaat zowel automatisch als met de hand.

Bij ieder portaal met matrixborden zitten ook sensoren in de weg. Die meten de snelheid en het aantal voertuigen en geven die door aan de centrale computers van Rijkswaterstaat.

Alleen snelheidsbeperkingen gaan automatisch. Die worden geactiveerd als er een snelheid van minder dan 35km/u wordt gemeten. Kruisen en pijlen worden altijd met de hand gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Automatisch en handmatig.
Door sensoren in het wegdek kunnen ze berekenen hoe snel zo'n auto over een sensor gaat. Gaan er dus langzaam auto's overheen, is de kans op een file dus groot en zet hij automatisch, 70 of 50 neer.

Handmatig kan ook, denk maar aan de rode kruizen, of van afgelopen week met de sneeuw. Rijkswaterstaat zet dat de matrix borden aan.
12 jaar geleden
Beide: automatisch door de tellussen die tellen wat de verkeersintensiteit is en dus 'weten' wanneer er file is, handmatig vanuit de Verkeerscentrales. In Nederland heb je er 5, kijk maar op onderstaande link. Daar wordt 24 uur per dag het verkeer in de gaten gehouden en worden, indien nodig, de teksten op de matrixborden veranderd (b.v. 'afkruizen' als er een ongeluk gebeurd is of werk op een strook is, of snelheidsbeperkingen als er een auto met pech op de vluchtstrook staat).