Als ik met een ongekeurde auto een kras op iemand zijn bumper maak.. betaald mijn verzeking dan de schade van die bumper??

auto is 4 dagen over zijn keuring heen!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1K

Antwoorden (3)

Nee hoor, zeker bij een krasje op een bumper is er niets aan de hand, en staat de APK keuring geheel los van de uitkering door de verzekering.

Het kan alleen een probleem worden bij een behoorlijk zware aanrijding met letsel. In het geval dat de politie de technische staat van je auto onderzoekt, en er zijn mankementen, dan zou de verzekering best eens kunnen proberen om onder die schade uit te komen.

Geheel terzijde: een krasje op een bumper is bijna nooit lonend om dat met de verzekering op te lossen, ivm met je noclaim-korting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, bij een verlopen APK ben je onverzekerd.
Zie bijgevoegde link.

Hoge boete
Een verlopen apk kost de automobilist 103.50 euro. Verder is het zo dat wanneer de APK op een voertuig verlopen is, je niet meer verzekerd bent bij een ongeval. Het is daarom niet aan te raden zonder een geldige APK de weg op te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je praat vanuit de theorie. Met de tekst die jij typt, KAN een verzekering je weigeren om de schade uit te betalen. Dit is de praktijk, en daar hebben we meer aan. "Schadeclaim totaal niets met de verlopen apk te maken? In dergelijke gevallen kan de verzekeringsmaatschappij zich beroepen op ontbindende bepalingen in de polisvoorwaarden. Heeft de schadeclaim totaal niets met de verlopen apk te maken, zoals bij een aanrijding door olie of slijk op de weg, dan zal de verzekeraar de door u geleden schade gewoon vergoeden." http://www.allesoververzekeringen.nl/verkeer-vervoer/autoverzekering/verzekerd-met-een-verlopen-apk/
De APK keuring staat los van de verzekering. De verzekering zal daarom gewoon uitkeren.

Toch moet je wel de afweging maken of het verstandig is dit te claimen. Je valt namelijk terug met je schade vrije jaren waardoor je meestal meer premie gaat betalen. Als je een No claim beschermer hebt val je ook terug in schade vrije jaren, maar hoef je niet meer premie te betalen.
Mocht je ooit switchen van verzekeringsmaatschappij zal je wel consequenties ondervinden van deze terug val.

Ook zul je nog geen bekeuring ontvangen voor het rijden zonder APK want dit gebeurd pas als je meer dan een maand zonder APK rijdt.
Als je je auto 2 maanden voor de APK datum laat keuren, wordt de APK datum gewoon met een jaar verlengt (bijvoorbeeld APK loopt af op 17-03-2012 en laat hem keuren op 18-01-2012 wordt de APK vervaldatum 17-03-2012) het is dus verstandig om je auto tijdig te laten keuren