Waarom worden er op Utrecht Centraal een aantal perron nummers overgeslagen?

Als ik kijk naar elk perron zie ik dat perron 6, 10 en 13 ontbreken. (ik kom maar tot spoor 12, misschien nog meer!), maar waarom doen ze niet gewoon spoor 1 tot 19 zonder een getal over te slaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ontbrekende nummers zijn alleen voor de mensen te zien voor wie ze bedoelt zijn: Kijk eens naar Harry potter, een erg leerzame film. De perrons gaan naar dimensies die niet voor iedereen bereikbaar mogen zijn!

Het beste antwoord

Het Utrechtse Centraal Station kent 14 sporen die grenzen aan perrons: 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 18 en 19. Er zijn twee sporen, 10 en 13, die niet grenzen aan een perron. Merkwaardig is 16/17. Hier ligt maar één paar rails, maar we hebben twee nummers nodig om van spoor/perron 15 naar spoor/perron 18 te komen. Nog vreemder is spoor 6. Dit bestaat in werkelijkheid niet.

Het oude spoor 6 was een klein kopspoortje. Hier werd de wissellocomotief, voor de treinen uit Rotterdam die doorgingen naar Groningen, geplaatst. Het was dus een kort zijspoortje, zoals in Zwolle nog bij spoor 4 is.

De uitleg van de Nederlandse Spoorwegen over de merkwaardige nummering is: 'Alle rails die op Utrecht Centraal liggen hebben een nummer. Dit is noodzakelijk voor de Verkeersleiding die verantwoordelijk is voor de 'sporenbehandeling'. In het verleden waren bij spoor 6 ook rails, maar die zijn later dichtgemaakt. Voor de rails met de nummers 16 en 17 geldt dat buiten de perronoverkapping deze rails zich in tweeën splitsen, daarom bestaan deze uit twee nummers.'
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volledig en duidelijk antwoord!! Dank je wel.
Vroeg me dit eigenlijk altijd al af...

Andere antwoorden (1)

Het oude spoor 6 was een klein kopspoortje. Hier werd de wisselloc voor de treinen uit Rotterdam die doorgingen naar Groningen geplaatst.

Er zijn twee sporen, 10 en 13, die niet grenzen aan een perron. Merkwaardig is 16/17. Hier ligt maar één rails, maar we hebben twee nummers nodig om van spoor/perron 15 naar spoor/perron 18 te komen.

Lees het hele verhaal in de link van de bron.