Ben je als je in een 30-kilometerzone je rijbewijs kwijt als je 30 kilometer na correctie te hard rijdt met de auto?

Velen zeggen dat dit zo is anderen zeggen dat je pas na 50 te hard op elke weg pas je rijbewijs kwijt bent. Graag officiele bron erbij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
5.4K

Antwoorden (7)

Ik heb geen bron erbij, maar als je 53 km of harder rijd raak je je rijbewijs kwijt. De 3 km is je correctiesnelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo heb ik het ook geleerd ja ;)
de wet is simpel. als je meer dan 50 km per uur harder gaat dan de ter plaatse toegestane maximale snelheid wordt het rijbewijs ingevorderd door de officier van justitie.
Hij zal beslissen hoelang je je rijbewijs kwijt bent en welke boete je mag betalen.

Kortom, op een weg waar je 30 mag, moet je 81 km per uur rijden ( na correctie) voor je je rijbewijs kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag bron van deze regel/wet want hiermee kan ik niet aankomen bij mijn weddenschap..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is algemeen bekend.
Je rijbewijs ben je kwijt bij 50 km te hard. Bij 100% snelheidsoverschrijding kunnen ze je auto in beslag nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ook met dertig te hard in een 30km/h zone kan je je rijbewijs kwijt reken.

Echter zal dat niet gebeuren op basis van het RVV1990 maar op artikel 5 WVW, het in gevaar brengen van.

Deze vorm van inbeslagname zal gebeuren op tijdstippen dat men rijdt in de buurt van een school als deze begint / uitgaat of winkelcentra tijdens grote drukte.

Naast de inbeslagname op grond van art 5 WVW krijgt men uiteraard ook een bekeuring voor het te hard rijden van 30km/h na aftrek van de correctie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, je bent hem dan kwijt.
als je 200% van de snelheid rijdt, na correctie, ben je je rijbewijs kwijt.
de bron is een beetje kaal, maar ik ga het aanstaande donderdag aan mijn rij instructeur vragen.
in mijn lesboek heb ik het nog niet terug gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een woonerf is een uitzondering van de overige wegen.
Op de overige wegen ben je na 50km/h of harder dan de toegestane snelheid je rijbewijs kwijt.

In een woonerf ben je je rijbewijs al bij 30km/h of harder kwijt.

Je moet je gewoon aan de snelheid houden, dan blijft het voor iedereen veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woonerf of een 30KM zone wordt extra zwaar aangepakt en belast, juist een 30KM zone is ingericht voor spelende kinderen en horen automobilisten, motoren of scooters zich stapvoets dus maximaal 30 km door deze gebieden te rijden. Als jij minimaal 60 rijdt in deze gebieden is de kans al erg groot dat je er op kan rekenen dat je het rijbewijs kwijt zou zijn, maar dit gebeurt alleen als ze jou ter plekke staande hebben gehouden. Als je voor moet komen bij de rechtbank kan een rechter niet zien of jij wel de daadwerkelijke bestuurder was. Dus afhankelijk wat de oorzaak is geweest en hoe de Politie dit voor jou heeft genoteerd.