Aan het stoplicht de automotor afleggen of niet?

Hallo

soms denk ik als ik aan het rood licht sta dat ik misschien beter mijn motor moet afleggen, want:
1) als de motor afligt, kan er niets misgaan (verslijten...)
2)je verbruikt geen onnodige brandstof.

Maar, is velemalen starten niet nadelig voor een ander deel van de motor/auto?

Wat is dus het beste/gezondste voor de motor?

Dank

7 jaar geleden
in: Auto's
4.3K

Antwoorden (3)

Ik denk dat je voor die paar minuten stationair draaien de motor echt niet hoeft uit te zetten.
Wel als je bv voor een brug staat, dat duurt ook veel langer dan een paar minuten. Staat ook meestal aangegeven met verkeersborden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat ik destijds o.a. geleerd heb bij het "Het Nieuwe Rijden" was om op de motor af te remmen bij het naderen van een rood verkeerslicht. Dat was beter, daar bespaarde je minstens 10-20% per jaar brandstof mee. Een goede tip.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon
7 jaar geleden
Als iedereen zijn motor uitzet bij een rood verkeerslicht, dan duurt het toch veel langer voor het verkeer op gang komt? Je weet nooit vooraf hoe lang het licht rood blijft. Of men moet hier het systeem invoeren dat het licht na rood weer geel wordt. Dan kun je op dat moment starten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nooit begrepen waarom het zo erg is als het verkeer een paar seconden, want meer is het niet, later gaat rijden nadat het licht op groen is gesprongen.
Motor steeds afzetten en opnieuw starten is inderdaad schadelijker.
Inekez1
7 jaar geleden
@JoanDArc. Omdat er dan minder auto's door het groene verkeerslicht kunnen, de achterste in de rij weer moeten wachten voor het volgende rode licht. Dat is niet goed voor de doorstroming en ook niet goed voor het milieu.
Bij normale kruisingen is het beter om gewoon stationair te laten draaien. Bij abnormale drukte, als er een lange stilstaande rij stilstaat, kan het beter zijn de motor uit te zetten. Als je 10 auto's voor je ziet dat de rij weer in beweging komt kun je weer starten. (* beter = beter voor milieu en omwonenden, niet per se beter voor de auto)
Een reeds draaiende motor slijt veel minder (in die paar minuten tijd) dan een motor die nogmaals gestart moet worden, dit omdat een motor veel hydrodynamische lagers bevat, welke - als ze eenmaal op gang zijn - zeer weinig slijten (namelijk alleen de slijtage van olie op de as en lagerschaal). Het verdere principe van deze lagers bespaar ik je, maar de motor voor een korte tijd uitzetten komt dus alleen ten goede van brandstofverbruik (en dit ook maar beperkt omdat een motor starten ook even meer brandstof kost dan een al (stationair) draaiende motor). Ik zou de motor alleen uitzetten als je langer dan 3 minuten moet wachten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De CBR Rijprocedure voor het rijbewijs B stelt het op pagina 13 als volgt:
“Bij het maken van een te verwachten ’langere’ verkeersstop (langer dan 1 minuut) ter bescherming van het milieu:
– parkeerrem in werking stellen
– schakelhandel in neutraalstand zetten
– overbodige stroomverbruikers uitschakelen
– motor afzetten
– koppelingspedaal loslaten.”

Dus alleen de motor afzetten als de te verwachten stop langer is dan 1 minuut. Verkeerslichten gaan gemiddeld sneller op groen.
“De tekst van deze uitgave is vastgesteld door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen op 1 mei 2015.”
https://www.cbr.nl/downloadbrochure.pp?id=207

Overdenking:
Moderne auto’s hebben hier een automatisch systeem voor. Maar dat overtuigt niet iedereen.
Stop/start systemen zijn volgens sommigen alleen maar in het leven geroepen om op papier bepaalde emissienormen te behalen.
Voortdurend uitzetten en even daarna weer moeten starten is volgens sommigen uiteindelijk gewoon slopend voor een brandstofmotor. Het milieuvoordeel weegt niet altijd op tegen de extra slijtage van de startmotor, starterkrans, accu, en dynamo.
Bij het starten ondergaat de accu een extra stroompiek/belasting, ontlaadt daardoor een behoorlijk aantal ampere/uur en om dat verlies weer bij te laden gaat de dynamo daarna enige tijd extra hard werken en dat bijladen kost de motor weer extra kracht en daarmee benzine.
Met andere woorden: hoezo minder milieu belasting?
Voor sommigen is daarom standaard de eerste actie om na het starten van de motor het stop/start systeem buiten werking te zetten.
De dealer kan het softwarematig regelen maar mag dat niet vanwege de vastgestelde normen waaronder de wagen is goedgekeurd.
http://www.qashqai-passion.nl/index.php?topic=7478.15 , reactie nr 26 op p.2 (bewerkt)

Ik heb laatst met zo’n moderne auto gereden en het leek ook mij soms wat overdreven dat het systeem de motor om de haverklap even uitzet. Wel wordt daarbij gekeken naar omgevingsfactoren en naar de ladingstoestand van de accu. Daardoor wordt de motor soms ook juist niet afgezet als de chauffeur het wél verwacht, en van onvoorspelbaarheid is niet iedereen gediend.
Ik moet wel zeggen dat het starten en weer aanslaan van de motor eigenlijk geen tijdverlies geeft; het gaat gewoon razendsnel, ook als je vooraan staat bij een verkeerslicht.

Toegevoegd na 5 uur:
Een al wat oudere accu (of auto) zou ik niet te voortvarend dit moderne ritme willen opleggen. Zeker als je sowieso al veel korte ritjes doet.
Bordensteker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
"Ik moet wel zeggen dat het starten en weer aanslaan van de motor eigenlijk geen tijdverlies geeft; het gaat gewoon razendsnel, ook als je vooraan staat bij een verkeerslicht." Als het automatisch gaat wel. Als iemand denkt "O, het is groen." En dan nog moet starten, schakelen en dan pas kan wegrijden scheelt het wel een aantal seconden. In die tijd hadden er al 2 auto's kunnen rijden.