Wat houdt een puntenrijbewijs in?

En hoe vaak mag je overtreden enzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (2)

Het rijbewijs bevat drie punten. Wanneer de beginnende bestuurder binnen de eerste vijf jaar een met name genoemd verkeersdelict pleegt, raakt hij of zij een punt kwijt. Als men drie punten kwijt is, wordt automatisch het rijbewijs ingevorderd. De bestuurder in kwestie krijgt het rijbewijs niet terug voordat hij of zij een theorie- en praktijkproef succesvol aflegt, die vergelijkbaar is met het gewone rijexamen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wanneer de beginnende bestuurder binnen de eerste vijf jaar een met name genoemd verkeersdelict pleegt, raakt hij of zij een punt kwijt" En na vijf jaar in het bezit te zijn van een rijbewijs, zonder een verkeersdelict te hebben gepleegd, valt dan de puntenrijbewijs weg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dan valt de puntenrijbewijs (beginnersrijbewijs) weg. Je bent na die periode dan ook geen beginner meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, +
Wie binnen 5 jaar tijd 3 punten krijgt, wordt geconfronteerd met een schorsing van het rijbewijs. Een punt wordt behaald als de bestuurder een bepaalde zware verkeersovertreding begaat. Wanneer het rijbewijs geschorst is, moet de beginnend bestuurder een rijproef en een theorieproef bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) afleggen. Als hij of zij het onderzoek weigert of voor een proef zakt, wordt het rijbewijs ongeldig verklaard en moet het rijexamen opnieuw afgelegd worden.

Niet alle overtredingen worden meegeteld in de maatregel Beginnend Bestuurder. Het betreft alleen overtredingen waarvoor de bestuurder is staande gehouden. Flitsboetes tellen dus niet mee. Ook overtredingen die in het buitenland zijn begaan, tellen niet mee.
De overtredingen die worden geregistreerd zijn:
- bumperkleven;
- ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard/op autosnelwegen meer dan 40 km/uur te hard);
- het veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer;
- veroorzaken van materile of immaterile schade door onjuiste naleving van de verkeersregels;
- het veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel.

Toegevoegd na 1 minuut:
materile of immaterile = materiële of immateriële
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je meedoet aan 2todrive heb je 6 jaar lang een puntenrijbewijs!