Campers. Hoe zit het met de tegenwoordige regelgeving? Mag ik nu een "reguliere" bestelbus of ambulance ombouwen tot camper of mag dat niet meer?

Ik dacht dat men een en ander ging veranderen of reeds veranderd heeft. Maar mag ik nu een oude ambulance kopen en die vervolgens tot eenvoudige camper (laten) ombouwen? En als ik nou een auto uit het buitenland importeer, bijvoorbeeld een UPS bestelwagen. Mag ik die tot camper ombouwen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
2.3K

Antwoorden (2)

De Camper moet sowieso door de RDW worden goedgekeurd:

http://www.camperleven.nl/index.php?doc=rdw_brochure

De eisen zijn:

Een opsomming van de minimum voorwaarden die gesteld worden aan de inrichting
van een camper:
ten minste twee vaste zitplaatsen, waartoe niet de bestuurders- en bijrijderszitplaats worden gerekend.
een tafel (mag demontabel zijn)
slaapplaatsen voor ten minste 2 personen. Deze slaapplaatsen mogen met behulp van de vaste zitplaatsen worden gemaakt, niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. Betreft het een tweepersoonsslaapplaats, dan moet deze ten minste 180 cm lang en ten minste 110 cm breed. Zijn het 2 afzonderlijke slaapplaatsen, moeten beide slaapplaatsen ten minste 180 cm lang en ten minste 60 cm breed zijn
de vrije hoogte boven de slaapaccomodatie moet minimaal 60 cm zijn.
vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten.
vaste keukenblokcombinatie met minimale werkbladhoogte van 60 cm zodanig dat men hieraan in de binnenruimte kan werken. Deze keukenblokcombinatie dient voorzien te zijn van een ingebouwde vaste kookgelegenheid, een niet volledig uitneembare watervoorziening met spoelbak, een kraan en een afvoer.

http://www.camperleven.nl/index.php?doc=inrichtingseisen_camper

En hier nog in detail:

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8389048
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! Ik dacht dat je tegenwoordig verplicht een verhoogd dak moest hebben? En mag je de camper voor dagelijks vervoer gebruiken?
Je mag elke reguliere bus of wat dan ook inrichten zoals jij dat wilt. Je moet natuurlijk wel de veiligheidseisen in acht houden. Tegenwoordig zijn de A.P.K. eisen zo aangescherpt, dat ALLE aanwezige brandstofsystemen moet worden gecontroleerd, dus ook een ingebouwde keuken met gasflessen.
Alleen als je hem als kampeerauto op kenteken wilt hebben moet hij aan bepaalde eisen voldoen, en moet hij gekeurd worden bij de R.D.W.
jc54