Hoe kan een band bij het ventiel lek raken (zonder sabotage)?

Had net een lekke band en heb deze even gevuld bij het tankstation. Blijkt dat er bij het ventiel het lek zit.
Nu heb ik onlangs in december twee nieuwe voorbanden. Al die tijd natuurlijk gewoon kunnen rijden, maar heb de afgelopen 5 dagen de auto laten staan en nu was de linker voorband leeg/lek.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Auto's
23.1K

Het beste antwoord

kan ook zijn dat je velg ietwat beschadigd is bij het ventiel.
Je ventiel is een los onderdeel dat in het ventielgat van de velg zit. Een flens zorgt ervoor dat het ventiel dit gat luchtdicht afsluit. Komt er TOCH lucht uit, kan dat doordat je bandenspanning te laag is (het ventiel wordt onvoldoende in het gat gedrukt) of dat dit ventiel net goed past. Buiten beschadiging kan ook een verkeerd ventiel de oorzaak zijn. Zit het er iets naast, kan het ook zijn dat er een micro-scheurtje in de velg zit. Repareren of vervangen van de velg zijn dan nog de enige opties.

Toegevoegd na 37 seconden:
NIET goed past ipv NET....
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt met het ventiel een stoeprand geraakt hebben.
Waardoor deze wat ontzet is.
Of iemand heeft hem leeg laten lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het goed is wordt bij bandvervanging vaak óók het ventiel 'ververst'. Misschien is dat wel gebeurd.

Toegevoegd na 1 minuut:
"wel niet"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De buiten band slipt als het ware een beetje om de velg als je vel optrekt de binnen band kan niet mee die zit vast in het ventielgat in de velg en scheurt.Gaat het om een bromfiets motor fiets of auto??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar ik denk dat je gewoon een beetje onzin hier aan het spuien bent. O ja, de vraag staan in de categorie auto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste auto's hebben geen binnenband meer....