Waarom worden de voor een veilige auto zo essentieel zijnde schokbrekers bij de APK niet gecontroleerd?

Toen de APK werd ingevoerd, werd ook de werking van de schokbrekers gecontroleerd. Goed werkende schokbrekers zijn volgens mij belangrijker als een scharnier van een portier, waar wel op gecontroleerd wordt.

Toegevoegd na 29 minuten:
Nu kun je natuurlijk zeggen dat de aanschaf van een controle mogelijkheid van schokbrekers duur is voor de controlerende instantie, maar voor de APK zijn nog wel meer dure apparaten nodig. Denk aan de viergasmeting en dergelijke.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Schokbrekers moeten wel degelijk worden gecontroleerd bij de APK keuring. Uit de keuringseisen: "Personenauto’s moeten zijn voorzien van deugdelijk bevestigde en goed werkende schokdempers. Hoe? : Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij de personenauto zo mogelijk enkele malen wordt ingeveerd. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging, geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2, van de Regeling permanente eisen. Onze Minister stelt regels vast omtrent het bepaalde in het tweede en derde lid." Opm. : Minister heeft het een beetje druk waarschijnlijk!

De inwendige staat wordt idd niet automatisch getest. Het waarom daarvan weet ik niet. Nu is het voor een garage wel een forse investering om een schokdemperstestbank aan te schaffen.

ik heb mij eens laten vertellen dat er geen goede testmethode is voor schokbrekers,omdat een en ander van factoren afhankelijk is die niet zijn te meten,zo kunnen nieuwe schokbrekers door de apperaten als zijnde kapot getest wordenen kapotte als goed,er word wel een visuele controle gehouden maar niet op de inwendige staat .

Mijn garage doet meestal wel de simpele indruktest bij de apk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100