Waarom klinkt de achteruit anders dan de eerste versnelling?

Een auto die achteruit rijdt, maakt een heel ander geluid dan een auto die in de eerste versnelling vooruit rijdt. Dat is ook zo als de auto met dezelfde snelheid en/of hetzelfde toerental rijdt.

Wat is de oorzaak van dit verschil in geluid?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien door de extra tandwielen die nodig zijn om de draairichting om te keren?

Het beste antwoord

De vorm van de tanden op de tandwielen in de versnellingsbak is anders. De vooruit versnellingen hebben allemaal schuine vertandingen en de achteruit heeft rechte vertandingen. Dit maakt het verschil in geluid.
jc54
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Dank! Weet je ook *waarom* dat verschil in vertanding bestaat?
Thecis
9 jaar geleden
het verschil zit 'm in de kosten (had ik ooit van een garage begrepen). De tandwielen van de vooruit zijn duurder, maar gaan ook langer mee. De tandwielen met rechte vertandingen gaat minder lang mee, maar is aanzienlijk goedkoper om te maken (en dat maal zoveel miljoen auto's is voor een bedrijf een behoorlijke besparing).
Echter rijdt je met een auto veel minder lang en hard achteruit. Dus het feit dat het minder lang mee gaat, daar zit je niet zo mee.
escape
9 jaar geleden
Bijna goed. De rechte tanden zijn niet goedkoper om te fabriceren. Er is gekozen voor deze vertanding om het gebruik van deze versnelling onmogelijk te maken tijdens het vooruit rijden. Verder is het geluid afkomstig van een extra tandwieltje en omdat deze sneller draait dan de andere tandwielen. De overbrengingsverhouding is ca. 2 X zo hoog als de eerste versnelling.
Thecis
9 jaar geleden
Dan heb ik het mis. Dank voor de terechtwijzing. :-)
paulus811
9 jaar geleden
Leuke reacties! Weer iets geleerd vandaag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ escape: Waarom geef je dit niet als antwoord?
http://www.marcovw.nl/Motor/Transmissie/handmatig.htm
Cryofiel
9 jaar geleden
Wanneer je de reacties meeneemt, is dit het Beste Antwoord.