wie betaalt mijn kosten van stroomverbruik thuis, bij het gebruik van een Opel Ampera lease auto?? Mijn werkgever of ik zelf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.3K

Antwoorden (4)

Dat is afhankelijk van het leasecontract dat je met je werkgever hebt afgesloten. Beide zijn mogelijk (Gelijk welke andere lease auto)

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is uiteraard logisch dat je een bepaalde vergoeding krijgt voor de kilometers die je voor je werk maakt in deze auto. Gezien dit normalitair via een benzine-pas of declaratie benzine kosten gebeurt is dat lastiger bij thuis-opladen van de auto. Logisch zou zijn dat er een vast bedrag per afgelegde KM wordt gedeclareerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kosten van stroomverbruik thuis betaal jezelf per kWh. Met je werkgever zal je tot een overeenkomst moeten komen om het aantal kWh te declareren voor vergoeding welke je redelijkerwijs nodig hebt voor zakelijk gebruik van je auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet of je met die auto ook prive rijd, want dan lijkt het mij dat je voor die kosten zelf moet opdraaien.
Of wat betreft het prive rijden zal er wel een duidelijke afspraak met je werkgever zijn, dus dan kom je ook uit op wat jou gedeelte is in de bijdrage electra.
Wordt de auto alleen zakelijk gebruikt, zou je eventueel een tussenmeter kunnen plaatsen, want dan is dat gebruik voor je werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De substantiele kosten voor stroom moeten gedeclareerd worden, lijkt me.

Schaf een TUSSENMETER aan.
Aan het aantal KM is het stroomverbruik NIET af te leiden, dat hangt heel sterk af van snelheid en rijomstandigheden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Bovendien treedt bij het opladen verlies op, wat in de accu's komt is minder dan wat je aan KWH moet afrekenen.
Reeds jaren experimenteer ik met elektromotoren (driefase)Li Ion en LiPo accu's alsmede snelheidregelaars.
Omdat het verlies in het electrische systeem relatief klein is, hebben omstandigheden en enorme invloed op actieradius (stroomverbruik per KM).
Zo zul je merken dat optrekken veel energie vergt (die krijg je bij recuperatief remmen weer voor een deel terug)
maar bij hogere snelheden loopt het stroomverbruik kwadratisch op, omdat d e spanning gelijk blijft.

Je zult ook bemerken wat wind mee/wind tegen doet met je stroomverbruik.

Bij brandstofmotoren is het rendement 25-35%, een goed electrisch systeem haalt meer dan 90 %, vandaar dat de Ampera 1:50 kan halen (1 liter benzine is ongeveer 8KWH bij 100% omzetting.)

Toch zal je stroomverbruik enorm toenemen, reken zeker 10KWH/100KM.
Bij 40 000KM zou dat dus sowieso minstens 4000KWH zijn, waarbij je over dat aantal KWH de volledige energiebelasting betaalt. Dat is dus minstens 1000 Euro
maar als je getankt had was je 4000liter benzine a 1.70 Euro of 3000liter diesel a 1.40 kwijt geweest.