Als je rijd (met fiets of auto) zonder handen, ben je dan een bestuurder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Antwoorden (4)

Ja, want je zit nog steeds in je auto of op je fiets. Het is alleen niet erg handig om zonder handen te rijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe kan ik een bestuurder genoemd worden als ik het voertuig niet bestuur.
Taalkundig gezien niet. Maar wettelijk gezien wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dit dan de reden dat wetten niet in normale taal geformuleerd kunnen worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook taalkundig ben je dan nog gewoon bestuurder, want wat je dan niet met je handen doet, doe je gewoon met je benen/heupen/bovenlijf. Zelfs mensen zonder armen kunnen - met wat hulpmiddelen - gewoon een voertuig besturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je daadwerkelijk zorgt dat de auto/fiets stuurt inderdaad wel. Maar op een recht stuk weg bestuur je, taalkundig gezien, niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is jouw definitie van besturen dan ?
In mijn optiek is dat nog altijd richting geven aan een object of zaak. Bepalen welke kant het op gaat; eventueel met welke snelheid en in welke richting. Dat kun je zowel met als zonder handen. Ook op een recht stuk weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk hoor Marleen: al ga je op je kop op het zadel staan: op dat moment ben je voor de wet bestuurder.
Als je per se je handen niet wilt gebruiken als je op een fiets zit, en je bent een beetje handig dan stuur je met je lijf. Of je met of zonder handen fietst maakt eigenlijk niet uit, want je bent geen bestuurder op een fiets, maar een berijder. Dat probleem is dus al opgelost.

Nu de auto. Besturen hoeft niet per se te betekenen sturen in de letterlijke vorm. Er zijn in de politiek en in het bedrijfsleven ook bestuurders. Zij sturen ook (bepalen de richting), b.v. het beleid, maar bij besturen komt meer kijken.

Als een automobilist dus echt niet wil sturen, is hij nog steeds een bestuurder, want hij laat die auto rijden. Dat gaat niet vanzelf, want de meeste auto's gaan er niet zomaar op eigen initiatief vandoor. Dus als een automobilist het wel een leuk idee vindt, om het stuur niet aan te raken, en vervolgens tegen een boom knalt, is hij (of in het ergste geval "was hij") hij nog steeds de bestuurder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als ik op het dak van de auto zit zonder handrem op een helling naar beneden? (ik zie het al voor me ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben je geen berijder en ook geen bestuurder, maar een circusartiest of een stuntman in een film! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is toch een leuke manier om van A naar B te komen zonder rijbewijs. Nou ja, van A vertrekken zal wel lukken maar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens Mesher: als fietser ben je wel degelijk een bestuurder. Artikel 1 van het RVV: definitie van "bestuurders": alle weggebruikers behalve voetgangers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BraBart, dat is 1-0 voor jou, want in juridische zin heb je gelijk. Hoe juridisch dat is kun je ook wel zien, als je leest de een ruiter en een skater ook bestuurders zijn. Het zal dus zo zijn, maar ik kan me er niet zoveel bij voorstellen. Ik geef graag toe, dat hiermee 2 regels in mijn betoog niet helemaal juist zijn. Ik vond de vraag enigszins ludiek, vandaar mijn antwoord in deze vorm. Wat wel overeind blijft is, denk ik, dat als je op een fiets of in een auto rijdt, het niet van belang is, of je dat met "losse handen" doet of niet. Je blijft, ongeacht je manier van besturen of berijden verantwoordelijk voor wat je met die fiets of auto doet, als je je met dat ding voortbeweegt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1-0? Ik hou helemaal niet van voetballen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! ;-)
Ik houd ook niet van voetballen, maar ik weet wel, dat als je achter een bal aanloopt, dan ben je de "bestuurder" van die bal!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.... die je zonder de overige bestuurders te hinderen, naar de overkant moet rollen. Doe je dit op onverantwoorde wijze dan krijg je van de scheidsrechter artikel 5 van de wegenverkeerswet aan je voetbalbroek (zoiets, of haal ik de dingen nu door elkaar?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je raakt nu helemaal in de war ;-)
Als jij er voor zorgt dat het voertuig zich in beweging zet ben jij de feitelijke bestuurder.

Zelfs als de auto geduwd wordt is diegene die de handrem lost degene die het voertuig bestuurt, ook als je op het dak of kofferbak van de auto zit, jij hebt de feitelijke handeling verricht zodat het voertuig zich in beweging kan zetten.