ik vermoed dat mijn koppakking vervangen moet worden, wat gebeurt er als ik het niet doe ?

Megane 2001, geluid van stromend water achter dashboard; schijnt dat dit een lekke koppakking kan zijn.
wat als ik het niet vervang, kan er op termijn gebeuren ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
7.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is in elk geval erg slecht voor de motor.

Antwoorden (3)

Er komt water bij de olie, je kan dat zien als je de oliedop eraf draait, er zal een koffie met melk drap zichtbaar zijn.

Zowel de smering als de koeling wordt minder, uiteindelijk kost het je de motor.

Toegevoegd na 48 seconden:
met water bedoel ik koelvloeistof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt !
Dus als ik olie+koelmix/koel+oliemix heb, dan is het een lekke koppakking, wat zou het anders kunnen zijn ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, volgens mij kan het met die mix dan niks anders zijn.
Als je met bijvullen tenminste wel de goeie doppen hebt gebruikt.. Een andere reden voor het stromend water geluid zou ik zo niet weten, behalve regen dan, maar ik neem aan dat je het altijd hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft hij laatst een service beurt gehad ?
Er kan namelijk ook gewoon lucht in het systeem zitten
Wat je zou kunnen doen is bij een koude motor de dop van de koelvloerstof verwijderen dan bij vullen en warm laten worden met de dop eraf en de kachel vol aan hierdoor kan het lucht uit het systeem Je kan kan ook even kijken of er slangen onder druk komen te staan dan hen je ook edn pakking lek
Een lekke koppakking is een serieus mankement.
Als je niets doet kan de motor ernstig worden beschadigd.
Ik heb eens meegemaakt dat gebrek aan koeling een gat ontstond in het aluminium van de cilinderkop.

Je moet wel een goede diagnose stellen. Zeker weten dat dit geluid wordt veroorzaakt door de lekke koppakking. Een vermoeden is niet voldoende om die reparatie uit te voeren. Die is duur en als de pakking niet kapot is is het geluid niet weg.

Kijk of je slurrie hebt onder de olievuldop.
Is het vloeistofpeil in het koelvloeistof reservoir lager?

Het geluid van stromend water achter het dashboard vind ik wel een vreemde storing. Ik denk dat dit uit de kachelradiator komt. Maar als je geen water in de auto hebt staan is die niet lek.

Stel deze vraag eens bij een Renault forum of problemcar.nl
12 jaar geleden
Het rijden met een lekkende koppakking kan resulteren in een vastlopende motor en dat wil je niet meemaken op de snelweg.

Een lekkende koppakking kan op 3 soorten lekkages duiden;

1 lekken van gecomprimeerde lucht als het lek direct naast een cilinder zit, de motor zal dan behoorlijk aan kracht inleveren.

2 Lekken van koelvloeistof; dit kan dan in het oliekanaal of de cilinder terecht komen, door een tekort aan koelvloeistof kan de motor heet lopen en de motor ernstig beschadigen.

3 Olielekkage; bij verlies aan olie kan het gebeuren dat de draaiende delen van de motor een tekort krijgen aan olie, door onvoldoende smering en de hoge temperatuur kunnen draaiende delen vastlopen en breken, een vastlopende motor bij 120km/h is te vergelijken met een noodstop met die snelheid.

Brekende onderdelen kunnen door de carterpan de motor verlaten en schade toebrengen aan het overige verkeer.

Slechts één advies is hier mogelijk;

Zo snel mogelijk laten repareren of een andere voertuig aanschaffen.