Is het verstandig om nu een wegenbelastingvrije diesel auto te kopen als ik weinig rij?

Hoi, Ik zit te twijfelen of ik een wegenbelastingvrije diesel of benzine auto moet kopen.

Er wordt altijd gezegd dat er voor diesel auto's significant meer wegenbelasting betaald moet worden dan bij een benzine auto. Tot 1 juli 2012 zijn diesel auto's vrij van wegenbelasting als de uitstoot lager is dan 96 gram CO2. Vanaf 1 juli 2012 is onder de 92 gram wegenbelastingvrij.

Ik rij ongeveer 10.000 km per jaar. Als ik nu een dieselauto koop met 95 gram CO2 uitstoot, betaal ik later significant meer wegenbelasting dan een benzine auto? Ik denk zelf dat de auto 5 jaren mee gaat en mijn prioriteit ligt op zo laag mogelijke kosten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Auto's
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je maar 10000km per jaar doet, gaat hij langer dan 5 jaar mee!!!

Antwoorden (5)

Ik denk dat je dan beter de benzine kunt kopen, omdat het dan inderdaad zo is dat je meer belasting betaald
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zo weinig rijdt zoals jij, dan kun je beter een gebruikte auto (zeg 3 jaar oud en 60.000 op de teller) kopen, dan een nieuwe.
Ik betwijfel of je een tweedehands diesel met die kwalificatie kunt kopen.
Bedenk ook dat Den Haag de diesel de komende tijd meer dan de benzine auto wil gaan belasten. Dus ook daarom beter een benzineauto aanschaffen. Een diesel wordt tzt pas ver boven de 15.000 km lucratief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een aygo of vergelijkbaar koop je voor minder dan 10.000 euro, rijdt 1 op 20, de eerste vijf jaar zul je nauwelijks onderhoud hebben.
Het antwoord is voornamelijk afhankelijk of jij onze overheid een betrouwbare partner vindt ja of nee. Denk je dat ze in de komende jaren deze luxe vrijwaring zullen blijven ondersteunen of dat er een rekenmeester komt die denkt dat het geld toch beter naar Griekenland/Portugal/Spanje/Italien gestuurd kan worden..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitermate correct. Het geeft absoluut geen garantie voor de toekomst +1
Zowel financieel als technisch adviseren wij benzine. Wijzigingen per 1 juli 2012 gelden overigens voor vrijstelling BPM.

Toegevoegd na 31 seconden:
^lr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is nog geen peil op te trekken.
Ik hoor geruchten dat de overheid in de toekomst alleen op co2 uitstoot belasting gaat heffen als de vrijstelling voorbij is ipv een hoge diesel toeslag zoals nu.
Echter helaas nog geen eenduidige goedgekeurde regelgeving.
En aangezien de politiek meestal beslist zonder enige kennis van zaken, dus op gevoel en hypes, kan je niet zeggen wat de toekomst brengt.

Overigens is de belastingvrije datum die jij noemt geldend voor de BPM, aanschaf belasting dus...de motorrijtuigbelasting verandert per 1 januari 2014.

ps Ik rij wel met zo'n eco diesel...maar met >36000 km/jr loont dat sowieso.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zijn ook belastingvrije benzine auto's te koop. Maar met dezelfde onzekerheden mbt wegenbelasting als die diesels. Electrisch zal wel belastingvrij blijven is beloofd...de opel ampera is echter zeer duur. De nieuwe renault serie (net reclame van gezien) ken ik nog niet qua prijs, bereik en prestaties.