Is een airco in de auto nog net zo hard nodig als vroeger?

Ben op zoek naar een auto. Nu zie ik veel kleine auto's (aygo, c1) vaak zonder airco
tweedehands te koop staan. Is een airco nog net zo noodzakelijk als vroeger en moet je nog steeds met een doekje je raam aan de binnenkant schoonmaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
5.5K

Het beste antwoord

De auto's die redelijk nieuw zonder airco te koop staan zijn de wat ze noemen in stap modellen.

Ze verkopen een model voor 9999 maar wil je wat leuks kost hij 12000.
Naast airco mist er vaak dan ook stuurbekrachtiging (aandachtspunt)

Airco is geen noodzaak, maar wel een comfortzaak.
Met je ramen open krijg je het nooit zo koel als je wilt en voor het verbruik hoef je dan airco niet te laten.
In de winter ben je supersnel van je beslagen ramen af en in de zomer kan je met de ramen dicht op de snelweg toch koel rijden en ramen open maakt nogal herrie.

Daarnaast draagt een koele auto bij aan de verkeersveiligheid omdat je alerter blijft.

En bedenk dat als je de auto ooit inruilt of verkoopt het missen van airco de waarde negatief beinvloed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ligt eraan.
In de winter is het wel goed maar zomer??
Dan doe je toch even een raam open mocht het warm worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou een airco minder hard nodig zijn dan vroeger?
Ik vind een airco erg prettig. In de zomer een heerlijke koele auto en in de winter de ramen supersnel schoon.
Ik wil niet anders meer. En wij hebben dus ook een kleine auto, n.l. een KIA PICANTO.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit een auto met airco gehad.

Wij rijden alleen in supergoedkope oude auto's.

Ja, dan moet je inderdaad af en toe je raam aan de binnenkant droog vegen.
Boeiend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'C'est le ton que fait la musique.' kortom: de toonzetting van je antwoord is niet prettig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel zeer passend bij de levensbelangrijke vraag...
Plusje dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn toon is niet cynisch.
Hooguit relativerend. Of autoruiten beslaan hangt van mee factoren af dan van de airco.
Maar van een oude auto zonder airco zullen de ruiten nog net zo snel beslaan.
Harder. De zomers lijken wel steeds langer en heter te worden. Ik heb mijn hele leven nog nooit een airco gehad (meestal niet eens ARKO) , en pas de laatste jaren begin ik een beetje het nut zoniet zelfs de noodzaak (op lange ritten) er van in te zien.

Maar met of zonder airco, ook aan de binnenkant zullen de autoramen van tijd tot tijd gereinigd moeten worden. Dat voorkom je nu eenmaal niet. Als het gaat om ontwasemen van beslagen ramen: dat hoeft zonder airco ook niet perse; het is alleen vele malen milieuvriendelijker dan hem langere tijd stationair te laten draaien tot je ramen schoon zijn. Beetje zielig gedrag eigenlijk. Hoeveel moeite is het nu helemaal ?