Wat is een E-weg?

Voor een opdracht op school moet ik iets schrijven over het wegennet rondom de Rotterdamse haven. Daarbij kom ik o.a. de E30 en E25 tegen. Ik wist dat er A en N-wegen waren, maar wat zijn E-wegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.7K

Het beste antwoord

Europa wordt doorkruist door een reeks wegen die door de letter E en enkele cijfers worden aangeduid. Deze wegen overbruggen nationale grenzen. De nummers worden toegekend door de Europese economische commissie van de Verenigde Naties (UNECE).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank:)

Andere antwoorden (3)

Als aanvulling op het antwoord van Helios88: in Nederland duiden we de autosnelwegen aan met een A. Maar dit zijn dus tevens ook E-wegen. De A13 is dus ook de E 19 en de A20 is dus ook de E25.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor de aanvulling
Als aanvulling op Brabart:

Let wel op: Niet elke A-weg is ook een E-weg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergissing is snel gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus voor de aanvulling op mijn aanvulling. (we zijn lekker bezig met zijn allen :-)
E-wegen (Europese autosnelwegen) zijn rijkswegen met een Europese aansluiting op buitenlandse doorgaande wegen. De in Nederland gelegen E-wegen zijn in beheer van RWS.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/sneller-infrastructuur-aanleggen/vraag-en-antwoord/wat-voor-wegen-zijn-er-in-nederland-en-wie-is-de-wegbeheerder.html