Waarom zijn Japanse auto's eigenlijk verboden in europa?

Nissan skyline, supra, nissan silvia? Waarom zijn ze verboden in europa?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
4.2K
Pieter2011
12 jaar geleden
Volgens mij zijn die auto's helemaal niet verboden in Nederland. Je kan er gewoon eentje kopen:
http://www.autoimportduitsland.nl/autoimport/Nissan/Silvia%281984-1989%29,1556.html
Of lid worden van de Skyline club:
http://www.skylineclub.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze auto's zijn toch niet verboden in europa? Ze zijn al ouder ,dus niet meer nieuw verkrijgbaar, maar dat bedoel je niet denk ik?

Antwoorden (5)

Volgens mij zijn ze niet verboden maar is het marketing politiek omdat ze weten dat bepaalde types in Europa niet aanslaan of er een lokale auto is waarmee ze moeten concurreren. Denk ook maar aan het feit dat bepaalde grote Amerikaanse sleeën ook hier niet worden verkocht. Want ik zag dat een paar van de genoemde types wel in landen met veel ruimte (Australië, VS) worden verkocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan geen uitsluitsel geven, maar ik vermoed dat de fabrikanten hier zelf voor kiezen. Omdat in europa de eisen voor veiligheid en emissie een stuk strenger zijn dan in Azie, kiezen ze ervoor de auto's niet aan te passen aan onze markt. Het heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat de afzetmarkt voor die auto's hier niet zo groot is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn helemaal niet verboden. Je kunt ze gewoon invoeren hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden vroeger een silvia met nl kenteken dus niks verboden aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende redenen waarom de ene auto wel in een ander werelddeel rijd, en niet hier.

De belangrijkste reden is vanuit marketing oogpunt. Fabrikanten proberen voor elke markt een optimale productmix samen te stellen gebaseerd op de beschikbare modellengamma.

Markt is in dit geval een rekbaar begrip, want dat kan gaan over werelddelen als landen specifiek (denk aan specifieke 20% bijtellingauto's voor een kleine markt als Nederland)

Een ander belangrijk punt zijn de toelatingseisen van een markt. EU kent bepaalde stringente regels ten aanzien van milieu en veiligheid. Het is aan fabrikanten om te kiezen of ze bestaande modellenreeksen hierop willen aanpassen en tegen welke kosten/opbrengsten.

Hier heb je ook mee te maken bij individuele importen van soortgelijke voertuigen van ene werelddeel naar ander. Zo kan je niet zomaar een auto uit USA importeren in Europa. Vaak moet er enige modificaties worden verricht om de auto toegelaten te krijgen op het Europese wegdek.