Wat houd een cc inhoud van een auto in?

Bij alfa romeo 147 zie ik bijv. 1.6 (1600cc/1.6 liter) of 1.9 (1900cc/1.9 liter) maar wat doet zo'n cc nou precies? Ik weet dat het de inhoud van de motor is maar daar blijft het bij!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
26.7K

Het beste antwoord

Bijgaande afbeelding geeft duidelijkheid! De cilinderinhoud (cc) van één cilinder wordt getoond. Rest nog het aantal cilinders van jouw auto te vermenigvuldigen met de cilinderinhoud en je hebt het aantal cc's....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe meer inhoudt een motor heeft des te meer vermogen heeft hij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is dan ongeveer het minimum?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn vrouw heeft een auto met een inhoud van 900 cc
of er minder is weet ik niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt dat dan ook aan de snelheid van de auto?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
snelheid en acceleratie hebben er wel invloed ja
ik had voor mijn huidige auto een kia sorento 3.3 v6 en als die optrok dan trok hij de klinkers bijna uit de straat.
Nu rijd ik een 2.0 en die trekt beduidend minder hard op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt. Ik snap er nu een stuk meer van
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft vooral met de acceleratie te maken inderdaad. maar ook weer aan het gewicht van de auto natuurlijk. een zwaardere auto met zelfde cilinder inhoud als een lichtere, trekt natuurlijk minder snel op.
1cc is 1 kubieke Centimeter (Cubic Centimeter)

Simpel gezegd is het een blokje van 1cm3, ongeveer een blokje van een rubic kubus. Een 1cc staat gelijk aan 1 milliliter. De inhoud van een motor wordt uitgedrukt in cc. Zie verder de uitleg boven de mijne.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het aantal cc's zegt helemaal niets over de snelheid van een auto. Het is maar net waar de motor voor ontworpen is, voor kracht of voor snelheid. Een auto met 3000cc kan veel langzamer zijn als een met 500cc. Het is maar net hoe de motor is gebouwd. Zit er een turbo op dan heeft de motor opeens veel meer power zonder het aantal cc's te veranderen. Kortom, het aantal cc's zegt je alleen maar hoeveel inhoud de motor heeft. De totale nhoud is dan de inhoud van de slag die de zuiger maakt maal het aantal cylinders.