Verbruik je verhoudingsgewijs meer benzine als je harder rijdt?

Als je over een afstand van 10 km constant 140 km/h rijdt ipv 100 km/h. Verbruikt je dan meer benzine?
ZO ja, waarom? Zo nee, waarom niet?

En zo ja, heeft dit ook met het type motor te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
5.2K

Het beste antwoord

Hoe harder je rijd hoe meer hij moet werken! Als jij rustig loopt of hard loopt merk je het verschil ban vermoeithied toch ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lijkt mij een vrij duidelijk antwoord.
Des te harder je wilt dat de motor gaat draaien, des te meer benzine er verbruikt wordt.
Dus inderdaad, als men 140 km/h rijdt, verbruikt men meer benzine op een traject, dan wanneer men 100 km/h rijdt.
Vandaar waren er ook een aantal milieu organisaties tegen het invoeren van de 130 km/h wegen, omdat hiermee meer CO2 de wereld in werd gestoten.

Heeft dit met het type motor te maken?
Natuurlijk ligt het er een beetje aan, de ene motor verbruikt meer bij een bepaalde snelheid dan een andere motor, maar het principe blijft hetzelfde - wanneer men harder rijdt, wordt er meer benzine verbruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Je motor maakt bij 140 km/h meer toeren dan bij 100 km/h. Om deze reden verbruik je bij eenzelfde afstand meer benzine. Voor de meeste auto's geldt dat zij als zij constant ongeveer 80 km/h rijden, het zuinigst zijn (in de 5e versnelling uiteraard).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je verbruikt meer benzine.

De luchtweerstand is groter, de overbrengingsverhoudingen zijn minder gunstig. Je auto is het zuinigst wanneer hij 1500-2000 toeren maakt, en bij 140 maakt hij er veel meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor het benoemen van de luchtweerstand.
het benzineverbruik neemt toe naarmate de motor meer toeren maakt. Lang in een lage versnelling doorrijden is dus duurder.
vanaf 90 km per uur zit je al in de vijfde versnelling, daarna kan je niet meer doorschakelen, dus elke km harder is duurder en verbruikt meer.

waarbij ik mij afvraag waarom er geen zesde versnelling op een auto zit...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt in sommige auto's een zesde versnelling. De auto van mijn vader heeft een 6e versnelling.
De motor heeft brandstof nodig om te blijven draaien, het overwinnen van zijn eigen interne weerstand. Dat wijzigt maar een beetje als je harder rijdt.
De meest brandstof wordt gebruikt om de auto voort te bewegen, en daarbij vergt het overwinnen van de luchtweerstand dan weer de meeste energie. De luchtweerstand kwadrateert met het verdubbelen van de snelheid. Dus als je harder rijdt neemt de luchtweerstand onevenredig toe.
Een doorsnee personenauto rijdt het zuinigst - in de hoogste versnelling - bij ca 70 a 80 km/uur. Daarboven en daarbeneden is het brandstofverbruik hoger. In veel auto's wordt het brandstofverbruik actueel aangegeven, dan kun je dat heel goed zien.

Toegevoegd na 3 minuten:
PS: er zijn steeds meer auto's met een zesde versnelling. datbespaart brandstof, omdat je dan met een lager toerental (en dus minder interne motorweerstand) dezelfde (hoge) snelheid aan kunt houden.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor het benoemen van de luchtweerstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Ik heb nu een Nissan Qashqai en die heeft exact dezelfde motor als mijn Renault Scenic die ik daarvoor had. Alleen reed de Scenic 1:19 en ik rijdt nu 1:12 Mijn rijstijl is niet veranderd, maar door de bouw van de Qashqai neemt de luchtweerstand enorm toe boven de 100 km/u. Daarom merk ik dat bij 100 km/u de auto redelijk zuinig rijdt, maar daarna meteen heel veel minder.
gvrox
12 jaar geleden
Gek genoeg is in alle bovenstaande antwoorden de echte reden niet genoemd: de luchtweerstand neemt kwadratisch toe (zie o.a. onderstaande bron), dus als je 140 rijdt dan is de luchtweerstand 1.4 * 1.4 = 1.96 zo groot. Dus je snelheid neemt toe met 40% maar de kracht die je moet overwinnen neem toe met 96% ! Vandaar dus dat je meer verbruikt over een gegeven vaste afstand. (Er spelen natuurlijk nog wel meer effecten mee, rolweerstand, efficientie van de motor, etc, maar dat zal bovenstaand effect nauwelijks beinvloeden) Toegevoegd na 2 dagen:
Excuus aan teusvh, die noemt het kwadratisch effect wel, en dat had ik niet gezien. Bronnen:
- http://blog.toyota.nl/in-het-nieuws/niet-verder-intrappen-dat-gaspedaal/