waarom geen wegenbelasting in de benzineprijs verrekenen?wie veel rijdt wie veel betaald.gebruikt de weg toch meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
2K

Antwoorden (8)

Helemaal met je eens. Zo'n simpele oplossing en de heertjes uit Den Haag willen er niks van weten. Blijft er natuurlijk voor hen persoonlijk te weinig over.
Als ik het me goed herinner werkt het in Duitsland ook op die manier en niemand die klaagt.
Wegenbelasting afschaffen benzine prijs verhogen (niet te veel graag).

Toegevoegd na 18 minuten:
Kunnen ze dat kwartje van Kok gelijk verrekenen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duitsland heeft tolcamera's op de snelwegen geïnstalleerd. Gevolg was o.a. dat vrachtverkeer daarna de goedkope doortocht in dorpjes opzochten (zouden ze dat ondertussen hebben opgelost??) Die kreet "blijft er voor hun (de politici) persoonlijk te weinig over" is leuk voor in de cafe, maar raakt kant nog wal. Denk wel dat ze niks menselijk vreemd is en dat ze zich willen profileren met een geile technische oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cantare Voor zover ik weet heb ik het nog nooit over dat kwartje gehad. Maakt ook niet uit, maar het lijkt me gewoon een goeie oplossing. Wie veel rijdt, betaald ook naar verhouding meer en dan heb je niet zo'n raar, ingewikkeld plan als kilometerrijden nodig. Dat is gedoemd om te mislukken (volgens mij natuurlijk)
richard, ik hoop dat je kamerlid bent. natuurlijk is dit de oplossing. benzine gebruik is de ultieme maat voor hoeveel je rijdt, hoe zuinig je dat doet enzovoort. Heb dat hele rekeningrijden ook niet gesnapt. Het enige wat je aan benzine niet kan koppelen is het tijdstip waarop je rijdt. laat mensen grote slurpers rijden. als ze maar betalen voor de benzine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me een logische manier van denken. Vergeet niet dat het op dit moment al voor een gedeelte het geval is. Er wordt heel wat accijns geheven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat IS al zo.
70% van elke liter Euro95 gaat al naar het rijk.
Als dat geen kilometerheffing is, dan weet ik het ook niet meer.
14 jaar geleden
Maar dan heb je natuurlijk mensen die niet op de openbare weg rijden.
En het wordt ook voor andere dingen gebruikt zoals boten, generatoren, enz.

Toegevoegd na 8 minuten:
En dan heb je ook mensen die zowiso geen belasting betalen zoals de koningin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, dan is de vaarbelasting en de milieuheffing ook meteen geregeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar dat is niet even hoog als wegenbelasting.
Richard, jij zegt wat iedereen denkt. Natuurlijk moet de wegenbelasting, de km-heffing, de BPM en de verzekeringspremie in de benzineprijs zitten.
Stel je kandidaat en ik stem op je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan gaat iedereen in duitsland en belgie tanken zodra ze maar even kans zien. Dan gaan alle tankhouders in de grensstreken failliet en betalen we een hoop uitkeringen uit de gezamelijke belastingpot.

Dus OF op EU niveau iets regelen, of NIET doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Super idee! Maar we kunnen het natuurlijk niet makkelijk maken. Als er maar overal potjes worden gemaakt, dan is het goed :-(

Op die manier zal men ook zuiniger gaan rijden omdat het "lijkt" dat de benzine heel erg duur is. Het enige probleem is de grensstreek, men zal de grens over gaan om te gaan tanken, op die manier verlies je een hoop inkomsten (accijns).