Mag een motorrijder in een file tussen twee rijbanen door rijden die 50km/u rijden?

ik dacht namelijk dat dit alleen mocht bij een stilstaande file?

Toegevoegd na 3 minuten:
en waar ligt de grens? welke max snelheid

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.5K

Het beste antwoord

Als een motorrijder tussen een bewegende rij voertuigen verder rijdt, haalt hij dus meestal een aantal voertuigen langs rechts in en dat is verboden.
Indien de voertuigen stilstaan is er geen probleem want dan haal je wettelijk gezien niet in...; de motor 'rijdt ze voorbij'.

Rechts inhalen is verboden (art. 16.3). Strikt wettelijk gezien geldt het inhalen slechts ten opzichte van voertuigen die in beweging zijn (art. 16.1).

Motorrijders moeten altijd hun snelheid aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden en rekening houden met mogelijke incidenten. Daarom wordt aanbevolen dat het snelheidsverschil tussen de motor en de file niet hoger ligt dan ongeveer 10 km/u.

Het is niet zo dat autobestuurders moeten uitwijken om motorrijders vrije doorgang te verlenen. Zij moeten zich aanpassen aan de situatie op dat moment.

Voor de exacte wettelijke bepalingen: zie bron.

Toegevoegd na 8 minuten:
Tot zover de regeling in België.

In Nederland ligt het iets anders. Hoewel het nog geen wet is, zijn overheidsinstanties en motorverenigingen wel een intentieverklaring overeengekomen, waarin het volgende is vastgelegd.

Een motor mag een file rechts naast de meest linkse baan inhalen, mits:
- De auto's niet harder rijden dan 40 km/uur, EN
- Het snelheidsverschil tussen de auto's en de motor niet groter is dan 30 km/uur.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de rest 40 km/h rijdt wel.
Een motorrijder mag met maximaal 10 km/h verschil tussen de banen door rijden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb het hier over langzaam rijdend verkeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee mag niet dat mag hij aleen bij een stilstaande filie ja