Waarom valt in een tunnel je ontvangst van een radio soms weg maar niet je GPS?

In enkele tunnels in Nederland valt de radio soms slecht te beluisteren valt weg maar mijn navigatie blijft het wel doen. Hoe zit dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
2.3K

Het beste antwoord

Het GPS signaal is wel even weg, maar het navigatiesysteem gaat ervanuit dat je dezelfde snelheid aan blijft houden in de tunnel.
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Het goede antwoord. +1
Sterker nog, chique navigatiesystemen die in auto's zitten ingebouwd, die rekenen uit waar je bent aan de hand van de snelheid van de auto waar je bent als er geen GPS signaal is.

Andere antwoorden (5)

Omdat een radiosignaal simpelweg minder sterk is dan een GPS signaal en daarom wegvalt in een tunnel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien staan er gps repeaters in de tunnel zodat je de nooddiensten kunt blijven bereiken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gvrox
12 jaar geleden
GPS repeaters bestaan niet, misschien bedoel je GSM repeaters aangezien je het over nooddiensten hebt ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ehh ja natuurlijk ;) dank je
Het lijkt alsof het GPS signaal NIET wegvalt. Je TomTom bijvoorbeeld, laat in een tunnel het pijltje (wat jouw auto voorstelt) op de snelheid ''doorrijden'' als op het moment dat jij de tunnel in ging.

Wanneer je TomTom weer GPS signaal ontvangt, zal hij de juiste snelheid weer aangeven.

Zoals hierboven wordt gezegd, ''Misschien hangen er GPS repeaters in tunnels om hulpdiensten te voorzien van GPS''.

Dit is echter niet mogelijk, omdat de GPS-satellieten op in een gefixeerde baan om de aarde heen ''zweven/vliegen''. Op het moment dat je TomTom een GPS signaal ontvangt, weet hij ook direct waar de betreffende satelliet(en) zich bevinden (afstand, hoek).

Op basis van die gegevens (uiteraard van meerdere satellieten) kan je TomTom zijn locatie bepalen. Bij GPS geldt dat, hoe meer satellieten ''gefixed'' zijn op jouw apparaat, hoe accurater je positie is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toevoeging derde alinea:

Het is daarom ook niet mogelijk om vanaf een andere hoek en afstand een GPS signaal te versturen, omdat je TomTom (nog steeds als referentie) simpelweg niks met het signaal kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De frequenties van de signalen van GPS-satellieten (> 1GHz) en FM-radio (100 MHz) maakt dat de golven zich vrijwel rechtlijnig verplaatsen.
Juist het GPS-signaal zal je in een tunnel snel kwijtraken, het vermogen waarmee de GPS-satellieten zenden is niet zo heel hoog omdat ze energie zuinig moeten werken.
Dat je Tomtom toch nog even blijft werken komt omdat het apparaat gewoon aanneemt dat je de weg blijft volgen, er zijn tenslotte geen zijwegen in de tunnel.
Als je het icoontje van de ontvangststerkte bekijkt dan zie je het ook binnen een paar seconden op 0 dalen.
Het wegvallen van FM radio kan iets langer duren omdat de FM-zender dichterbij is en vele honderden malen meer vermogen uitstraalt.
Door reflecties kan het signaal nog een eind in de tunnel doordringen.
In Nederland zijn in sommige tunnels dan nog kleine relais-zenders geplaatst zodat bepaalde FM-zenders in de hele tunnel ontvangen kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het GPS-signaal valt ook weg als de tunnel maar lang genoeg is. Mocht je een TomTom hebben kun je dat ook zien: het beeld wordt zwart-wit. Op het beeld zie je echter wel dat je rijdt, maar dat gokt 'ie. Ik heb een keer in de file gestaan die in de tunnel begon maar op de TomTom reed ik vrolijk door :)