Wie heeft er voorrang op een officieel parkeerterrein, de auto of de voetganger? en wat is de max snelheid als er niets staat aangegevene?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
11.1K

Antwoorden (8)

Ik denk de voetganger. en ongeveer 5km per uur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik wil het zeker weten.
Officieel behoren voetgangers niet tot bestuurders dus doen ze ook niet mee in de voorrangregels. Voorrang kan je alleen verlenen aan andere bestuurders.

Maximum snelheid zal 5-10 km p/u zijn over het algemeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
Ook een voetganger is verkeer, en kan op bepaalde momenten voorrang hebben. Als jij met je auto links of rechts af gaat, heeft een rechtdoorgaande voetganger voorrang. Daarom van mij een min
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54 beetje jammer dat je dus niet de wet hiervan kent
dan had je namelijk niet zo gereageerd.
overigens vrij normaal binnen gv dat wetskennis ontbreekt en er gereageerd vanuit emotie en normen en waarden. beetje jammer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar er zijn meer minners die dus niet de wettekst kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vreemd antwoord hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies zoals het hoort, van mij een plus.
En vreemd antwoord? waarschijnlijk vereenvoudigd en waarom? Check het gemiddelde antwoord eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingrid12, jc54 heeft gelijk. Voor de voetgangers is het heel simpel, wat ik al schreef in mijn antwoord, Als je een voetganger van voren of van achteren ziet, dan is er maar 1 situatie denkbaar dat je hem voorrang kan verlenen en dat is als je met de auto wilt afslaan, dus het pad van de voetganger gaat kruisen. Dan verleen je voorrang. Zie je hem van opzij, wil dus zeggen dat hij jouw pad wilt kruisen, dan hoef je hem niet voor te laten gaan. Dus voorrang verlenen als je afslaat en de voetganger gaat rechtdoor, dan MOET je hem voorlaten gaan. Precies zoals jc54 zegt. En met de snelheid zit je er ook naast. Het is een voor rij-en ander wegverkeer toegankelijk gebied, dus RVV is gewoon van toepassing. Als er geen snelheidsbeperking wordt aangegeven, dan gelden de normale regels, dat is 50 km p/u. Als het binnen de bebouwde kom ligt.
Ligt het terrein in een woonerf, dan stapvoets,
Ligt het terrein in een 30 km zone, dan op het terrein ook 30 km.
Ligt het terrein bubeko dan zelfs 80 km/u. Staat er een snelheidsbeperking aangegeven, dat behoor je deze op te volgen. Zelfs als het bord er door een onbevoegde instantie is neergezet, maar dat is een andere discussie. Wil er niet mee zeggen dat je geen groot probleem hebt als je een voetganger aanrijdt op een parkeerterrein, je gaat dan echt nat, voor bv art.5 maar primair gelden de regels voor een terrein zonder aankondiging van een snelheidsbeperking exact hetzelfde als de wegen die er naartoe leiden. Je geeft aan dat anderen de wet niet kennen en handelen uit emotie terwijl jouw antwoord echt niet klopt.
Dus de gegeven min is zeker terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus.
De strekking van je antwoord is duidelijk.
Strikt genomen zou je op een parkeerplaats wellicht 50 km per uur mogen rijden (binnen de bebouwde kom), maar uit het oogpunt van verkeersinzicht en gevaarherkenning is 5 á 10 km zoals je in het 'algemeen' aangeeft een goed uitgangspunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzinredenering. Voetgangers zijn geen bestuurders en doen dus niet mee met de Voorrangsregels?
Nee, voetgangers zijn geen bestuurders maar WEL weggebruikers, net als het andere verkeer. Doen OOK mee met voorrangsregels.
Als jij achteruitrijdt op een parkeerterrein, wat zeer vaak gebeurt, dien je ALLE weggebruikers voorrang te geven. OOK voetgangers.
http://janfreak.home.xs4all.nl/voetgangers.html En bedenk: we zijn allemaal op zijn tijd voetganger!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bessy -> amen. Eindelijk eentje die het ook snapt. dank je wel. ++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankdank T74 Maarre.......dat plussen he? Dat mag ook wel bij mijn antwoord.......:))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bessy: Geregeld hoor! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HaHa :)) (dank)
Zoals al eerder gemeld voorrang kan alleen worden verleend aan bestuurders van andere voertuigen en een voetganger bestuurd nu eenmaal niets. En de vraagstelling is zo vaag dat een duidelijk antwoord niet gegeven kan worden. Gaat de voetganger rechtdoor terwijl de bestuurder van een .....? een aflsag neemt? Wanneer er een duidelijke vraag gesteld wordt kan er ook een duidelijk antwoord gegeven worden.

En de maximumsnelheid zal waarschijnlijk rond de 10-15 km p/u liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een voor rij-en ander wegverkeer toegankelijk gebied, dus RVV is gewoon van toepassing. Als er geen snelheidsbeperking wordt aangegeven, dan gelden de normale regels, dat is 50 km p/u. Wil niet zeggen dat je geen groot probleem hebt als je daar een voetganger aanrijdt, want dan ga je nat voor art.5. Maar primair mag je daar 50 km/u rijden. En voor de voetgangers is het heel simpel, wat ik al schreef in mijn antwoord, Als je een voetganger van voren of van achteren ziet, dan is er maar 1 situatie denkbaar dat je hem voorrang kan verlenen en dat is als je met de auto wilt afslaan, dus het pad van de voetganger gaat kruisen. Dan verleen je voorrang. Zie je hem van opzij, wil dus zeggen dat hij jouw pad wilt kruisen, dan hoef je hem niet voor te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij je zelf achteruitrijdt. En dat gebeurt vaak op een parkeerplaats.
Achteruitrijdend verkeer moet al het verkeer, OOK voetgangers(!), voorrang verlenen.
voor zover ik weet gelden op een parkeerplaats vooral de regels van het "gezonde verstand". De snelheid zal gelijk zijn aan stapvoets (is dacht ik ongeveer 5-15 km/u, maar kent geen "echte" vaste snelheid volgens mij). Aangezien er op een parkeerplaats goede kans is om in "het open veld" voetgangers tegen te komen, lijkt het me afhankelijk van de situatie hoe snel een veilige snelheid is (drukte? weersinvloeden? overzichtelijkheid?)

Als zich een bepaalde bekende verkeerssituatie voordoet tussen bestuurders (bijv voorrang van rechts) dan wordt je volgens mij geacht dat ook toe te passen, maar meer uit fatsoen dan op grond van echte verkeersregels.
Met betrekking tot voetgangers denk ik dat (ook weer uit fatsoen) geldt dat je extra oplet en probeert voetgangers vooral niet te hinderen. Er is immers meestal geen stoep of iets dergelijks en voetgangers zijn toch de kwetsbare groep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een parkeerplaats 50 km/u rijden zal je een artikel 5 op kunnen leveren, het is een gebied waar veel voetgangers kunnen en zullen zijn. Je bent dus niet zo goed bij je verstand als je dat doet.
Echter staat er in de wet niets over een maximumsnelheid op een parkeerplaats. Het is dus aan de diender om in te schatten of je gevaarlijk hard rijdt, of dat het kan. Vaak genoeg zie je trouwens wél maximum snelheids aanduidingen op een parkeerplaats, of in garages.

En over wie er voorrang heeft; zolang het een openbare, vrij toegankelijke parkeerplaats is, zal gewoon de wegen verkeerswet gelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een openbare parkeerplaats valt onder de openbare weg. De regels van de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens ( RVV) zijn dan van toepassing. Of wel de normale verkeersregels.

In de wet staat onder andere dat je je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden. 50 km/u rijden ( binnen bebouwde kom), of 30 in een 30 km/u zone, is dus meestal geen optie.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Simpel.

Op een parkeerplaats gelden de zelfde regels als op de openbare weg.

Uiteraard dienen beide partijen extra alert te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is hier een groot misverstand rond de termen in het verkeer. Weggebruiker is iedereen die gebruik maakt van de openbare weg. Dit is hetzelfde als "verkeer".
Bestuurders besturen een voertuig.
De voorrangsregels gelden voor alle weggebruikers, zowel bestuurders als voetgangers.
Op een parkeerterrein moet je vaak voorrang geven aan een voetganger. Waarom? Omdat je daar vaak achteruit wegrijdt en achteruitrijdend verkeer moet aan alle weggebruikers voorrang geven. Ook voetgangers.
Als je uit stilstand wegrijdt, wat meestal gebeurt als je geparkeerd hebt, moet je ook voorrang geven aan alle andere weggebruikers.
Als je eenmaal rijdt dan gelden de normale voorrangsregels die overal gelden. Rechts heeft voorrang, een voetganger niet, tenzij hij een zebrapad oversteekt, dan weer wel.

We zijn allemaal op zijn tijd voetganger. Jij ook, zodra je uitstapt.

http://janfreak.home.xs4all.nl/voetgangers.html

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wanneer-moet-ik-als-bestuurder-voorrang-verlenen.html

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan nergens vinden wat de max. snelheid is op een parkeerplaats, dus is het ws. 50 km/uur.
Maar in dit geval zal gelden dat je je moet aanpassen aan de omstandigheden. Wat betekent, rustig rijden want er kan altijd iemand ineens tevoorschijn komen tussen de auto's. Net zoals je dat moet doen in een straat waar aan beide zijden auto's geparkeerd staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bessy, voetgangers doen NIET mee aan de voorrangsregels, maar laat je voor gaan. Voorrang geldt alleen tussen bestuurders onderling.
Op zich een begrijpelijke regel, want als de voetgangers aan de voorrangsregels mee zouden doen, zou je voetgangers van rechts ook voorrang moeten verlenen. (bij kruispunten van gelijke orde)
Dat je alle weggebruikers / verkeer voor moet laten gaan bij o.a. achteruit rijden komt voort uit de regel die geldt bij uitvoeren van een bijzondere manoeuvre.
Onze naamloze vragensteller begint het antwoord met "officieel" en heeft daar dus gelijk in.
Dat de voetganger binnen het verkeer terecht een 'beschermde' status heeft, is weer een ander verhaal.
Bij oversteken op een VOP spreekt men van voor laten gaan.
Bij wegrijden -wat een bijzondere manoeuvre is- van voor laten gaan.
De aangehaalde site's van de Overheid en die van Jan Freak geven hier ook duidelijkheid over.
En..dat zijn de regels en is echt geen haantjesgedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die regel van haantjesgedrag had ik er al uitgehaald. Ik vond het achteraf nergens op slaan...
Maar op een als je wegrijdt uit stilstand of achteruitrijdt moet je alle weggebruikers, dus ook voetgangers, voorrang verlenen. Maar dat zeg je zelf ook al. Trouwens, als jij rechts afslaat en een voetganger loopt rechtdoor, moet je de voetganger ook voor laten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar het mij om gaat is dat er een essentieel verschil is tussen 'voorrang verlenen' en 'voor laten gaan'
Dat dit verwarrend is blijkt al uit je reactie, want je gebruikt beide termen voor de voetganger, waar dit toch in beide gevallen 'voor laten gaan' moet zijn.
Daarnaast liggen aan de basis van je reactie de volgende verschillende regels:
1. bij wegrijden of achteruit rijden voer je een bijzondere manoeuvre uit waarbij je al het VERKEER voor moet laten gaan. (inclusief voetganger)
2. bij afslaan: rechtdoorgaand VERKEER op dezelfde weg gaat voor afslaand VERKEER (inclusief voetganger), of korte bocht gaat voor lange bocht (inclusief voetganger, uitgezonderd de tram)
3. Voorrang verlenen: het de betrokken BESTUURDERS in staat stellen ongehinderd hun weg te vervolgen (exclusief voetganger)
Als je deze regels toepast is het antwoord van onze anonieme antwoordgever dus geen ONZIN, maar heeft hij of zij in basis gelijk.
Zijn aangegeven snelheid op een parkeerplaats van 'algemeen' 5 á 10 km. vind ik dan ook van verkeersinzicht en verantwoordelijkheidsgevoel getuigen, ook al zou de maximum toegestane snelheid volgens de regels 50 mogen zijn (los van artikel 5)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, Dank voor de verkeersles.