kan ik gewone benzine in mijn oldtimer doen?

Ik heb sinds kort een leuke Peugeot 205 Colorline uit 1987. Alleen hier moet benzine met loodvervanger in.. Weet iemand waar ik dit kan tanken of zelf kan maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
2.6K
tinus1969
8 jaar geleden
http://www.vovnieuws.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=208:wat-tanken-we-met-onze-oldtimer&catid=27&Itemid=125

Antwoorden (2)

Je moet lood toevoegen aan de benzine die je in de auto doet. Een vriend van me heeft ook een oldtimer en hij doet euro 95 in de auto met een bepaalde hoeveelheid loodvervanger. Dit moet je los kopen zie volgende link: http://www.oliehandel.nl/wynns/wynns-loodvervanger

Toegevoegd na 1 minuut:
Via de link is ook te zien hoeveel loodvervanging er per liter benzine/diesel bij moet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In een Peugeot hoeft GEEN loodhoudende benzine of loodvervanger.
Lood werd in de benzine toegevoegd om de klopvastheid te verhogen en de warmteoverdracht van kleppen naar klepzittingen te verbeteren.
Sinds 1977maakte Peugeot al motoren met kleppen die hogere temperaturen konden verdragen o.a. voor LPG toepassing.
Een 205 loopt prima op RON95 dus voor de klopvastheid is het ook niet nodig.

Toegevoegd na 2 minuten:
Alle na 1986 geproduceerde auto's en motoren zijn (verplicht !!) geschikt voor het gebruik van "loodvrije" brandstof.