Wat is juist?

Ik doe me knipperlicht aan

Of

Ik doe mijn knipperlicht uit

Weet jij het antwoord?

/2500

Mijn is de juiste spelling. Me is spreektaal/smstaal en geen correct Nederlands. Toegevoegd na 1 minuut: En of je je knipperlicht in de auto aan of uit moet doen hangt er van af of je een bocht maakt of van baan wisselt ;)

Als het gaat om de me/mijn dan is "Ik doe mijn knipperlicht uit" juist. Als je door het donker fietst en je hebt verder geen licht dan is "Ik doe me knipperlicht aan" juist, al zou het MIJN knipperlicht moeten zijn. Toegevoegd na 4 minuten: En als je wilt dat iemand zijn knipperlicht uit doet kan je dat zeggen en als je wilt dat iemand zijn knipperlicht aan zet kan je dat ook zeggen. Kortom: het kan dus allebei, als is het wel MIJN en niet ME. ME is sms/spreektaal. MIJN is correct Nederlands. Toegevoegd na 6 minuten: Ik heb het nog even nagezocht en een knipperlichtje op de fiets mag wel. http://fietsen.web-log.nl/fietsen/2007/11/losse_fietslamp.html Toegevoegd na 14 minuten: Bij een auto is het wel fijn als je weet wanneer iemand naar links of naar rechts gaat, en het is dan ook verplicht om dat aan te geven met het knipperlicht. Doe je dat niet, dan kunnen er ongelukken gebeuren. Dus in die situatie kan je zeggen: "Doe je knipperlicht aan!" Maar als je de bocht al hebt genomen en je laat het knipperlicht aanstaan, kan dat heel verwarrend zijn, zeker als er nog meer bochten aankomen en dan kan je zeggen: "Doe je knipperlicht aan!" Dus het kan weer allebei.

'Ik doe mijn knipperlicht aan'dan schakel je de stroom in en staat het knipperlicht aan en knippert. "Ik doe mijn knipperlicht uit', dan schakel je de stroom uit en dan kan je wachten tot je een ons weegt, maar hij knippert echt niet. ;P

Je vraag is niet zo raar als het voor sommige mensen lijkt. Het is namelijk officieel zo dat je je richtingaanwijzer uitzet als je laat zien waar je heen gaat. Dat komt van vroeger, toen een richtingaanwijzer nog een bordje was dat je uitklapte. Toen zette je je wijzer dus uit. Tegenwoordig is het natuurlijk, al heel lang, een lampje dat je aanzet (en uit, en aan, en uit, en aan...), maar eigenlijk is het dus zo dat je je richtingaanwijzer uitzet als je hem aanzet.

Vraag is inderdaad raar en beetje tweeledig. Wat wil je nu eigenlijk weten me of mijn knipperlicht? Of ik doe mijn knipperlicht aan of uit. In beiden gevallen is het sowieso MIJN. Mijn is een bezittelijk voornaamwoord en zegt iets van het zelfstandig naamwoord. In dit geval knipperlicht. Het is JOUW knipperlicht dus MIJN. Me mag je evt. wel zeggen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100