Wanneer mag ik mijn rijbewijs halen (auto)?

Ik ben in April 16 geworden mag ik nu mijn theorie al halen? En wanneer praktijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Ministerraad stemt in met eerder autorijden
Laatste update: 1 juni 2011

DEN HAAG - De ministerraad heeft woensdag ingestemd met een plan van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) waardoor jongeren al op hun 17e mogen autorijden.

In het experiment 2toDrive mogen jongeren vanaf 16 jaar hun theorie-examen doen, vanaf 16,5 jaar praktijkles gaan volgen en vanaf 17 het praktijkexamen afleggen.

Slagen ze, dan mogen ze vanaf hun zeventiende al autorijden.

Tot hun achttiende mogen ze alleen de weg op, als ze een coach naast zich hebben. Hiervoor moeten ze in het bezit zijn van een zogenoemde begeleiderspas.

Op deze pas staan de namen van maximaal vijf personen die de bestuurder als zijn coaches heeft aangewezen. Een van deze personen moet tijdens het rijden in de auto zitten.

Verkeersveiligheid

Schultz meldde eerder al dat het experiment, dat de verkeersveiligheid moet vergroten, per november begint.

''Hoewel het steeds beter gaat met de verkeersveiligheid begaan beginnende chauffeurs nog steeds bovengemiddeld veel ongelukken'', aldus de VVD-bewindsvrouw.

''Om de verkeersveiligheid te vergroten wordt er strenger opgetreden tegen jongeren in het verkeer. Zo gelden er voor hen bijvoorbeeld lagere toegestane alcoholpromillages.'

Buitenland

Ervaringen in het buitenland laten volgens haar zien dat 2toDrive werkt. ''Proeven in Duitsland tonen aan dat jongeren 30 procent minder ongevallen en 20 procent minder overtredingen veroorzaken en minder vaak onder invloed van drank of drugs rijden.

Ook heeft onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) aangetoond dat het experiment jaarlijks tot zestien verkeersdoden kan voorkomen.

Ook lijkt het een beetje op het Amerikaanse systeem, want in Amerikaanse highschool-movies zie je ook altijd dat jongeren onder begeleiding mogen rijden'', grapt ze.

2toDrive loopt als een experiment met een looptijd van maximaal 6 jaar. De SWOV zal het programma evalueren.

Als de tussentijdse evaluatie in 2015 positief uitpakt, kan het definitief worden ingevoerd...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan natuurlijk verstandig zijn om u alvast theoretisch voor te bereiden op een examen door zo vroeg mogelijk de verkeersregels etc onder de knie te krijgen.
U neemt nu ook deel aan het verkeer.

Andere antwoorden (5)

Theorie en praktijk mag je vanaf november op je 16,5 doen maar je mag pas op je 17e afrijden en dus je eigenlijke rijbewijs halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel onder begeleiding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet niet wie dat minnetje heeft gezet, maar het klopt wel op je 17e mag je alleen onder begeleiding rijden.
Als je achttien jaar wordt pas. Toevallig gisteren info ingewonnen bij een rijschool. De regeling, die vanaf 1 november ingaat, geldt alleen voor mensen die op 1 november nog géén 16,5 zijn geworden. De grens ligt dus op 1 mei. Je zult dus moeten wachten tot je achttiende, helaas.
Overigens mag je met de nieuwe regeling vanaf je zestiende theorie halen. Deze is maar een jaar geldig dus het is gevaarlijk als je dat direct op je zestiende doet. Vanaf zestienhalf beginnen met rijles, en vanaf zeventien rijbewijs halen en onder begeliding rijden tot je achttiende

Toegevoegd na 48 minuten:
Nee sorry een link heb ik niet. Mijn ader heeft gisteren er naar toe gebeld. Ik zie dat de volgende antwoordgever wel een link heeft. Je zal ook kunnen bellen naar een rijschool, en vragen wat het nou precies inhoudt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je misschien een link of iets waar dit ook beschreven wordt? Heb het zelf namelijk nog nergens gezien.
Alle jongeren die OP of NA de startdatum --17-- jaar worden komen in aanmerking voor de proef.
Theorie mag al eerder.
Zie voor alle informatie over 2toDrive, oftewel het begeleid rijden de link.
Wordt je eerder dan (1?) november --17-- jaar, dan moet je helaas wachten met afrijden tot je 18 jaar bent. (anders kan het CBR de toestroom niet aan)

Toegevoegd na 4 uur:
Overigens wordt de geldigheid van de theorie -met ingang van de start van de proef in november- waarschijnlijk verlengd tot 1,5 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag je theorie nog niet halen, en dat is trouwens ook logisch, aangezien het een jaar geldig is als je hem haalt.