Kan ik een fiets bestelling annuleren als de verkoper zich niet aan de afgesproken lever tijd houdt?

Had een fiets besteld bij plaatselijke fietsenwinkel, want oude fiets was kapot hier duidelijk aan gegeven dat ik hem zo snel mogelijk wil. De verkoper gaf aan dat hij hem vrijdag (op woensdag besteld)die week erop binnen zou krijgen. Die week erop geen fiets wel kon ik gebruik maken van een leenfiets (deze fiets was te klein voor mij) en ik gaf aan dat ik zo snel mogelijk van die leenfiets af wou. En heb steeds telefonisch contact op genomen of de fiets al was binnen gekomen. En steeds zelfde verhaal: ik zit er achter, met 2 dagen is hij er, volgend week komt hij binnen. Nu inmiddels al bijna een maand aan het wachten. Ik naar andeee fietsenwinkel geweest en daar kon ik gelijk een goede fiets kopen en meenemen. Dus ik terug naar die verkoper om mij bestelling te annuleren omdat het veel te lang duurt naar wat we afgsproken hebben. Zegt hij dat de fiets met 14 dagen komt en hij hem niet kan annuleren. Dus ik gewoon moet betalen. Ik heb aan geboden om zelf contact op tenemen met zijn leverancier om die annuleering te regelen, maar dat wou hij absoluut niet hebben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Fietsen
4.7K
Inekez1
7 jaar geleden
Volgens mij sta je volledig in je recht. Had je al een aanbetaling gedaan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet niet precies hoe het in de winkel zit, maar als je via internet koopt (en volgensmij zijn de regels daarin juist soepeler) dan moet hij het product hebben op de afgesproken levertijd.
Indien er geen levertijd afgesproken is, moet het binnen 1 maand zijn.
Indien (in beide gevallen) de tijd verstreken hebt, heb je wettelijk recht op 14 dagen bedenktijd.
Nogmaals weet ik het niet zeker, maar zover ik begrijp sta je gewoon sterk als je nu zegt dat je van de koop af ziet..zeker omdat je toch nog niet betaalt hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
heb je een koopovereenkomst getekend?
Zo ja lees de voorwaarden. Zo nee gewoon annuleren en de andere fiets kopen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor de reacties! Heb zojuist bericht gehad van de verkoper:' hij zal proberen de fiets alsnog te annuleren, maar mocht dit niet lukken en ik wil nog steeds afzien van de bestelling. Neemt hij kosten in rekening van o.a. de huur van de leenfiets die ik al die tijd dat ik moest wachten gebruikt heb. Ik weet niet welke benaming ik hier aan moeten geven, maar lijkt me in ieder geval niet te kloppen aan gezien er in eerste instantie geen sprake was van huur.

Het beste antwoord

Lastig situatie. In beginsel moet een overeenkomst worden nagekomen, toch is het ontbinden van de overeenkomst in de bepaalde gevallen wel mogelijk.
De vraag is uiteindelijk of het nog langer wachten op de fiets en dus de winkelier een langere levertijd te geven redelijker is dan te ontbinden.
Je hebt blijkbaar een termijn afgesproken, dat is evenwel niet enkel bepalend. Bepalend is of het geven van een extra levertijd kan en redelijk is.

Je kunt daar over twisten maar mi zou aansluiting zoeken bij de maximum levertijd van 30 dagen waar binnen een winkelier moet leveren wel redelijk is, ondanks de kortere beloften van de winkelier.

Om een overeenkomst te ontbinden moet men de winkelier formeel in gebreke stellen. Dat houdt in dat de winkelier in verzuim is en hij daar schriftelijk dmv een ingebrekestelling van op de hoogte moet worden gebracht. Meestal wordt daarin nog een termijn tot levering in gezet (meestal iets van twee weken). Indien dan nog niet is geleverd kan de overeenkomst worden ontbonden en gedane betalingen worden teruggevorderd.

Dus als je zo'n ingebrekestelling formeel zou versturen met daarin alsnog een termijn van 2 weken, zit je juridisch in ieder geval wel veilig lijkt me.

Dat kan evenwel anders zijn indien je bijv. die fiets heel hard nodig had waarbij de kortere termijn zeer belangrijk was. In dat geval kan de ontbinding van de overeenkomst gemakkelijker.

Je kunt het eventueel ook zonder ingebrekestelling doen als je het wat harder wil aanpakken. Hoewel de wet slechts een paar gevallen opnoemt, kan het ook zo zijn dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid geen ingebrekestelling nodig is voor verzuim. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer al vaak geklaagd is over het product of wanneer de schuldenaar met opzet niet correct nakomt. Misschien dat het veelvuldig navragen en beloven van de fiets een overschrijding is van de redelijkheid en billijkheid die na bijna een maand al op zich voldoende is om de overeenkomst direct te ontbinden.

Ik weet niet wat in de situatie het meest gepast is, een rechter kan misschien beide beslissingen doen, maar als je wat juridisch zekerder wilt zijn van je zaak is een ingebrekestelling met een termijn van 1 of 2 weken wel goed lijkt me.

http://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Helemaal niet lastig, de koper hoeft de fiets niet meer. Week later zou fiets binnen zijn, geen fiets te bekennen. Gewoon zeggen, dag meneer, ik ga ergens anders.
Er bestaat een wettelijke regeling dat als een product na 30 dagen nog niet is geleverd de bestelling geannuleerd kan worden ( behalve als de handelaar zich kan beroepen op overmacht)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijkt me nu nog beetje dubbelzinnig om ingebrekstelling op te stellen. Aangezien ik van mijn kant redelijk geschikt heb naar de fietsenwinkel toe, want heb elke dag fiets nodig voor naar werk toe en had daarom spoed bij de fiets. Nu na 3 weken langer wachten dan afgesproken was en hoop telefoontjes verder waarin bijv. Ik gevraagd heb of hij erachter aan wou gaan wanneer die fiets nu eindelijk komt. Met de reactie: zal er vanmiddag achter aan gaan bel je terug. En vervolgens nooit gebeld worden. Vraag ik me af tot in hoever redelijk zijn gaat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Daanwestman, U hebt wel engelengeduld gehad. Gewoon even langs de fietsenwinkel en zeggen dat de fiets niet meer nodig is wegens tijdsoverschrijding. Het is niet zo dat u de fietsenwinkel met de fiets laat zitten (dus met de rekening) want de fiets is er nog niet. Vergeet de leenfiets niet terug te geven.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Joandarc dit gedaan, maar vervolgens wil de fietsenwinkel me een rekening in de schoenen schuiven voor gebruik van de leenfiets...(deze fiets in goede staat teruy gebracht).