Waarom zijn veel overdekte fietsstallingen zo laag?

Op verschillende grote plekken zie ik overdekte fietsstallingen. Opvallend is dat veel fietsstallingen heel laag zijn. Ik moet bukken om mijn fiets onder de overdekking te zetten (en ik ben met mijn 178 cm niet echt groot).
Waarom maken ze deze stallingen zo laag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Fietsen

Het beste antwoord

dat is met opzet gedaan. op deze manier biedt het dak betere beschutting voor de fietsen tegen de weersinvloeden, zoals regen en sneeuw, dan wanneer het dak hoger zou zijn.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er zijn bepaalde normen gesteld aan overdekte/bewaakte/onbewaakte fietsenstallingen.

Misschien vind je meer informatie over de reden waarom dit zo is in de bron. (Wel een bron van 1998, maar zoiets zal waarschijnlijk nog wel bestaan)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens de voorschriften moet de overkapping 210 cm hoog zijn.

Beveiligde stallingen
1. De stallingvoorzieningen zijn overdekt. De overkapping bevindt zich boven stahoogte (2.10
m).
2. Fietsen worden op één niveau gestald, tenzij dit als gevolg van beperkingen van de
beschikbare ruimte niet mogelijk is. In zo'n afwijkende situatie kunnen fietsen ook in een
zogenaamd hoog-laag-systeem worden gestald of in een etagerek. De afstand tussen de
fietsen (hart-op--hart-afstand) bedraagt 37,5 cm en het hoogteverschil 25 à 30 cm.
Etagerekken zijn voorzien van een zogenaamde uitschuifgoot of een andere constructie die
het fietsers makkelijk maakt hun fiets op het bovenrek te plaatsen.
3. Het fietsparkeersysteem in collectieve stallingen die elektronisch beveiligd zijn, heeft een
universele aanbind-mogelijkheid voor het fietsframe.
4. De breedte van de looppaden tussen de fietsparkeer-systemen bedraagt minimaal 2,10
meter. In stallingen met etagerekken voorzien van uitschuifgoot bedraagt de breedte 3.00
meter.
5. Wanneer stallers gebruik moeten maken van een trap, dan dient deze voorzien te zijn van
een fietsgoot op minimaal 15 cm van de leuning. Hellingshoek van hellingbanen en/of
trappen voldoen aan de in de Leidraad aanbevolen maten.
Onbeveiligde stallingen
1. * De stallingvoorzieningen zijn overdekt. De overkapping bevindt zich boven stahoogte
(2.10 m).
2. Fietsen worden op één niveau gestald, tenzij dit als gevolg van beperkingen van de
beschikbare ruimte uitdrukkelijk niet mogelijk is. In zo'n afwijkende situatie kunnen fietsen
ook in een zogenaamd hoog-laag-systeem worden gestald. De afstand tussen de fietsen
(hart-op--hart-afstand) bedraagt 37,5 cm en het hoogteverschil 25 à 30 cm.
3. Het fietsparkeersysteem heeft een universele aanbind-mogelijkheid voor het fietsframe.