Is het voor een ongetraind iemand reëel om 3 dagen lang 75km (per dag) te fietsen?

Hiervoor gebruik ik een normale fiets met 7 versnellingen en moet hierbij nog kampeerspullen meenemen. Ik heb praktisch geen ervaring met lange tochten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Fietsen
6.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Da's 3 uur fietsen, moet wel lukken...
jc54
8 jaar geleden
Ongetraind.... houd het dan maar op 4 á 5 uur.
Met zadelpijn.......Maar wel te doen.
Amadea
8 jaar geleden
Ben je fysiek wel gezond, en sterk genoeg om vol te kunnen houden?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben best gezond, maar sport niet regelmatig
Erna55
8 jaar geleden
Fiets je helemaal nooit ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou toch eerst maar wat meer vooraf gaan fietsen om benen en achterwerk alvast wat in de stemming te brengen. Ook al omdat je aangeeft kampeerbagage mee te nemen en dat gewicht kost ook energie. Reken op ca 5 uur fietsen (bij een gemiddelde van 18km per uur) + evt. pauzes is het dus een dagtochtje. Het "probleem" is niet de afstand, maar dat je (ongetraind) 3 dagen ACHTERELKAAR deze afstand gaat fietsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Koop een fiets broek ! Met zeem leer binnen stuk . Bij de Little in de aanbieding dacht ik . Zadelpijn is je grote killer en regen of hitte . Ja best te doen . Neem op tijd een loop en drink pauze . Dus loop wat en hou je rug warm .succes .

Antwoorden (2)

Ja hoor, is wel te doen. Zoals in de reactie al gezegd werd: reken een uur of 4-5 en je zal best zadelpijn krijgen maar dat overleef je wel.
Wel een tip als je pauze houdt, pas op met alcohol want dan kunnen die kilometers wel eens erg lang worden. Pilsje(s) op terras zijn erg lekker maar je kunt er zware benen van krijgen, zelfs als doorgewinterd fietser
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ooit ben ik van Zuid-Frankrijk naar Nederland gefietst, ongeveer
65 kilometer per dag, wel regelmatig getraind van te voren, maar wat viel dat tegen. Nog een tip, draag een wielrennersbroek met echte zemenlap in het kruis en pas je voeding aan op je beweging. Ik vraag me dus af of dit voor iemand die niet getraind heeft, wel te doen is. Zeker als je rekening moet houden met het tempo van anderen, is het best zwaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Crea, ik denk dat het voordeel is dat het maar 3 dagen is. Langer zou inderdaad wat discutabeler zijn
Als je niet een belabberde conditie hebt, moet dit te doen zijn. Op mijn 12e fietste ik naar mijn middelbare school: 50 kilometer op een dag en daar ben ik ook volledig ongetraind aan begonnen toen.
Dat is korter en de bagage van een brugpieper is een stuk lichter dan een kampeeruitrusting. Maar ik had een fiets met 3 versnellingen en was 12...

Zorg ervoor dat je genoeg voedsel en drinken mee hebt (of dat je dat makkelijk kan aanschaffen onderweg). Je wilt niet met een hongerklop komen te zitten. Mueslirepen werken prima. En een vriendin van me die professioneel wielrenner is neemt altijd een paar koeken mee op de fiets: snelle suikers én langzame suikers.
Eet s avonds vooral goed en genoeg, een goed bord pasta werkt perfect bij sporten.

Zorg ook voor comfortabele kleding (broek met zeemlap, niet teveel harde naden op bewegende lichaamsdelen). Zo krijg je geen blaren en iets minder zadelpijn. Ik hoop voor je dat het geen nieuwe fiets is, of dat je je oude zadel op je nieuwe fiets hebt gezet. Dat scheelt aanzienlijk in zadelpijn.

En 75 km... Daar doe je makkelijk 4 uur over, maar als je goed je rust neemt, kan het ook gerust 5 duren. Probeer in ieder geval te fietsen op jouw tempo, niet op het snellere of langzamere tempo van een ander: dat kost tonnen energie.