ik geef voorrang aan dame die achteruit rijdt uit parkeervak, ze stopt en rijdt verder achteruit. ze raakt mij en heb letsel. wat nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Fietsen
1.7K
Cryofiel
13 jaar geleden
"ze raakt mij en heb letsel" - wat bedoel je? a)  Ze raakt mij en heeft letsel
b)  Ze raakt mij en ik heb letsel
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik neem eigenlijk aan dat jij letsel hebt - zij kan nauwelijks letsel hebben opgelopen van het aantikken van iets of iemand anders tijdens het achteruitrijden. Zat jij op een brommer of fiets, en ben je gevallen? Of hoe kon je anders letsel oplopen?

Antwoorden (7)

verzekeringsgegevens uitwisselen & haar verzekering laten betalen.. Jij hebt letsel? Of zij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie achteruit rijdt is in principe altijd schuldig. Maar de verzekeraar bepaalt in hoeverre. Het beste is ter plekke politie erbij en een schadeformulier invullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of je nu letsel hebt ( persoonlijk mankement) of schade, ik zou de politie er even bij halen en handig is meestal een foto maken van de aanrijding. Dit kan je helpen bij het afhandelen van de verzekering. Foto maken kan gewoon met je mobieltje

Toegevoegd na 51 seconden:
Vooral van het nummerbord!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wettelijk gezien is zij schuldig. Hou je poot stijf,verzekeringspapieren invullen. Ik neem aan dat dit al gebeurd is??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dame in -naar ik aanneem- de auto voert een bijzondere manoeuvre uit: namelijk achteruit rijden.
De regel is dat degene die een bijzondere manoeuvre uitvoert het overige verkeer voor moet laten gaan. (dus bestuurders én voetgangers = alle weggebruikers)
Als je de gegevens hebt uitgewisseld zal er naar mijn idee géén discussie moeten zijn over de schuldvraag; namelijk zij!
Neem ingeval van letsel of schade kontakt op met de plaatselijke politie, je verzekeringmaatschappij of tussenpersoon over de te volgen stappen.

Zie:

RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens Artikel 54
Bestuurders, die een bijzondere manoeuvre willen uitvoeren, moeten het overige verkeer vóór laten gaan.
Bijzondere manoeuvres zijn:

-Wegrijden

-Achteruit rijden

-Van een uitrit de weg oprijden, of van een weg een inrit oprijden. (voorkeur verdient: de bestuurder die uit de uitrit komt, vóór laten gaan)

-De doorgaande rijbaan = autosnelweg via de invoegstrook oprijden en de doorgaande rijbaan via de uitrijstrook verlaten. (bij een gecombineerde invoeg- uitrijstrook verdient het de voorkeur degene die de doorgaande rijbaan = snelweg verlaat vóór te laten gaan; dit bevordert de doorstroming op de autosnelweg)

-Wisselen van rijstrook (daarom altijd goed over de schouder kijken en in de 'dode hoek')

-Keren (dit geldt dus ook bij de uitvoering van de bijzondere verrichting/manoeuvre)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie achteruit rijd is altijd schuldig hoe dan ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij rijdt tegen jou aan, dus is zij fout!
Dat wil nog niet altijd zeggen dat jou verzekering ook uitkeert voor schade aan je auto. Of was je met de fiets of te voet?
Ik heb wel eens gehoord dat er op een parkeerterrein met voertuigen onderling andere "regels" gelden omdat je beide op een bijzonder terrein bent en dat je dus allebei RUSTIG moet rijden en BEIDE kunt stoppen voordat er schade ontstaat. Dus let hier mee op!
Anderzijds lijkt het me vrij lomp om als je voorrang krijgt je auto zo hard achteruit te zetten dat je weer iets of iemand anders raakt.
In ieder geval succes met de afwikkeling!